17/05/2021

S’estrena la ruta científica sobre Lluís Pons d’Icart

Aquesta activitat divulgativa dona a conèixer la figura d'aquest personatge que va reivindicar fa 500 anys la importància de les restes de la Tàrraco romana i està considerat com el precursor de l'arqueologia moderna. La iniciativa està impulsada per la Unitat de Cultura Científica i la Innovació de la URV, ComCiència

“Conèixer la història ens farà més savis i prudents”. Amb aquesta sentència, el personatge de Lluís Pons d’Icart començava dissabte passat la ruta científica sobre la seva figura, força desconeguda a Tarragona però que va ser cabdal per a una ciutat que en aquella època no donava valor al seu passat romà i que ell va reivindicar de forma perseverant. Una vintena de persones van assistir a l’estrena d’aquesta activitat de divulgació científica, i durant més d’una hora i mitja van escoltar les reflexions de Pons d’Icart i el van anar seguint pels diferents punts per on transcorre la ruta, principalment per la Part Alta de la ciutat. Aquesta iniciativa, pensada per a estudiants i públic general, està impulsada per la Unitat de Cultura Científica de la URV, ComCiència, i ha rebut el suport de la Diputació de Tarragona i de la Fundación Española para la Ciencia i la Tecnología, del Ministerio de Ciencia e Innovación.

Durant la ruta es desvetlla la història de Pons d’Icart, que va lluitar per posar en valor i documentar les grandeses de Tàrraco i va assentar les bases d’una disciplina que en la seva època encara no tenia nom: l’arqueologia. La seva tasca documental va quedar plasmada al Llibre de les grandeses i coses memorables de Tarragona, que va publicar el 1572. En aquesta obra descriu l’estat de conservació de les principals restes romanes que es coneixien a la ciutat i que en aquella època eren menystingudes. Va escriure també un compendi dels escrits gravats en pedra que hi havia a la ciutat i que en molts casos es reaprofitaven com a material de construcció. La visita també permet entendre el context històric en què va viure Pons d’Icart: l’època del Renaixement, el Concili de Trento, la Contrareforma o la revolució científica, en uns anys convulsos marcats pels atacs dels corsaris a la costa mediterrània.

El resultat d’aquesta ruta és fruit de molts mesos de treball previ, en el que han col·laborat diferents persones expertes en el personatge i en l’època històrica i també l’equip docent i alumnes de l’Institut Pons d’Icart, amb qui es van fer diferents rutes pilot per acabar de donar-li forma al personatge. També hi han col·laborat l’Ajuntament de Tarragona a través del Museu d’Història de la ciutat, el Museu Bíblic Tarraconense i el Centre Tarraconense El Seminari. Des de la URV s’oferiran rutes obertes per a la ciutadania i per a escolars durant les properes edicions de la Setmana de la Ciència, la Nit Europea de la Recerca i en altres moments de l’any.