15/06/2023

Un estudi clínic a través de les farmàcies demostra l’eficàcia d’un producte nutracèutic per reduir el colesterol

El projecte, que ha fet seguiment durant cinc mesos a pacients voluntaris, l'ha coordinat la Càtedra Uriach de Nutracèutica de la URV amb el Col·legi Oficial de Farmacèutics de Tarragona

Laboratori

Nova troballa per millorar la salut cardiovascular. La Càtedra Uriach de Nutracèutica de la Universitat Rovira i Virgili (URV) i el Col·legi Oficial de Farmacèutics de Tarragona (COFT) han presentat els resultats de l’estudi clínic Farmagonacol sobre l’eficàcia d’un producte nutricèutic que aconsegueix reduir un 9% el colesterol total i un 12% el del tipus LDL en persones amb hipercolesterolèmia moderada, és a dir, amb unes concentracions de colesterol total entre 200 i 250 mg/dL. La nutracèutica, paraula derivada de nutrició i farmacèutica, fa referència a un aliment o part d’ell que, a més de nodrir l’organisme, aporta beneficis per a la salut, com ara la prevenció de malalties.

En l’estudi, que es va iniciar a finals de 2021, han participat 43 voluntaris i dotze farmàcies de la demarcació de Tarragona, que durant cinc mesos han ofert atenció i seguiment als pacients als que es va administrar el producte estudiat, que porta el nom comercial d’Aquilea colesterol i que conté dosis baixes de compostos bioactius com els fitoesterols i la monacolina K.

Durant el temps que ha durat l’estudi, els professionals farmacèutics han obtingut dades mitjançant el control periòdic mensual del colesterol total, colesterol LDL triglicèrids, glucosa, i, addicionalment, el pes, la pressió arterial i l’índex de massa corporal (IMC) dels voluntaris. El grup de recerca en Nutrigenòmica del departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV ha estat qui ha liderat la recerca i ha coordinat la recollida i anàlisi de dades. Els resultats han determinat la importància d’aquesta combinació nutracèutica en la reducció del colesterol sanguini.

El president del COFT, Toni Veciana, ha posat de manifest el valor d’aquest assaig clínic i, alhora, “el potencial de les farmàcies i la preparació dels professionals farmacèutics per a la realització d’estudis d’intervenció nutricional”. Per la seva part, Begoña Muguerza, directora de la Càtedra Uriach de Nutracèutica i del grup de recerca en Nutrigenòmica de la URV, ha destacat la doble importància de l’estudi. D’una banda, pel paper clau que poden tenir les farmàcies comunitàries en aquest tipus d’estudis clínics, per la facilitat de captació dels voluntaris participants i per la seva fidelitat, gràcies a l’estret seguiment per part dels farmacèutics. I, de l’altra, ha emfatitzat en els bons resultats obtinguts pel producte que s’ha investigat.

Aquest estudi clínic forma part del conveni específic del COFT amb la URV, el qual estableix canals de col·laboració amb la Càtedra Uriach de Nutracèutica de la Universitat amb l’objectiu d’afavorir la recerca científica i difondre coneixement sobre nutracèutics i salut, i col·laborar en la realització de projectes d’investigació, conferències, cursos, seminaris i jornades sobre aquest àmbit.

D’esquerra a dreta, Begoña Muguerza, Toni Veciana i Ercilia Garcia, durant la presentació dels resultats de l’estudi.

La presentació dels resultats s’ha dut a terme aquest dijous en un acte celebrat al COFT, que ha comptat amb la presència del president de la institució, Toni Veciana; la vicerectora de Valorització del Coneixement, Transferència i Ocupabilitat, Ercilia García, i la directora de la Càtedra Uriach de Nutracèutica i del grup de recerca Nutrigenòmica, Begoña Muguerza. També hi han participat la vocal d’Alimentació del COFT, Inma Felipe, i Gerard Aragonès Bargalló, investigador principal de l’estudi i membre del Grup de Recerca en Nutrigenòmica, acompanyats dels membres de les dotze farmàcies col·laboradores.