19/02/2021

Un estudi europeu busca demostrar l’eficàcia de la dieta mediterrània per adquirir un pes i uns hàbits saludables

A l'estat espanyol el projecte el lidera per l’Àrea de Biotecnologia d’Eurecat, amb la participació de les unitats tecnològiques de Nutrició i Salut i de Ciències Òmiques, una unitat mixta formada per professionals d’Eurecat i de la Universitat Rovira i Virgili. S’ha llançat una crida a la participació de 80 adolescents d’entre 14 i 17 anys i amb obesitat o sobrepès

El centre tecnològic Eurecat ha llançat una crida amb l’objectiu de trobar 80 adolescents que vulguin participar en el projecte de recerca MED4Youth, destinat a demostrar que una dieta mediterrània amb productes com la magrana, els cigrons, l’humus, els fruits secs i el pa de massa mare, és efectiva per adquirir un pes i uns hàbits saludables entre els joves. Els voluntaris han de tenir entre 14 i 17 anys; comptar amb el consentiment dels pares o tutors legals per participar-hi; tenir obesitat o sobrepès; tenir accés a un mòbil, tauleta o ordinador amb connexió a Internet i no patir malalties cròniques ni ser al·lèrgics o intolerants als fruits secs, a la magrana, al pa o als cigrons.

En el marc de la investigació, s’utilitzaran tecnologies òmiques que “permetran conèixer amb més profunditat com la dieta mediterrània exerceix els seus efectes saludables a l’organisme, en base a l’anàlisi de les poblacions bacterianes i dels metabòlits presents a l’intestí”, descriu l’investigador principal del projecte, Antoni Caimari, director de l’Àrea de Biotecnologia d’Eurecat.

Els adolescents voluntaris comptaran amb un seguiment per part d’experts en nutrició i salut per ajudar-los a seguir les pautes nutricionals establertes. A més, juntament amb els seus tutors legals rebran suport en línia durant tot l’estudi mitjançant una aplicació web, que proporcionarà receptes i consells saludables per motivar els adolescents a adquirir un pes i uns hàbits saludables.

El projecte MED4Youth desenvolupa per primera vegada un estudi clínic d’intervenció nutricional d’aquestes característiques amb un total de 240 adolescents de tres països mediterranis simultàniament: Espanya, Itàlia i Portugal.

L’estudi en l’àmbit espanyol està liderat per l’Àrea de Biotecnologia d’Eurecat, amb la participació de les unitats tecnològiques de Nutrició i Salut i de Ciències Òmiques, una unitat d’R+D+i mixta formada per professionals d’Eurecat i de la Universitat Rovira i Virgili (URV).

El consorci del projecte MED4Youth, coordinat pel centre tecnològic Eurecat, compta també amb la participació de la Universitat de Parma (Itàlia), que lidera l’estudi a Itàlia, la Universitat de Coïmbra (Portugal), que el lidera a Portugal, Shikma Field Crops (Israel), Scientific Food Center (Jordània) i Panishop-Novapan (Espanya). El projecte compta també amb la col·laboració de la Cooperativa Agrícola de la Selva del Camp (COSELVA), que subministrarà els fruits secs als participants.

El projecte forma part del programa PRIMA, que té el suport de la Unió Europea i ACCIÓ, el CDTI, l’Agència d’Innovació d’Israel, el Ministeri de l’Educació, la Universitat i de la Recerca d’Itàlia (MIUR), el Fons de Suport a la Investigació Científica de Jordània i de la Fundació per a la Ciència i la Tecnologia de Portugal (FCT).

Les persones interessades en participar es poden inscriure com a voluntàries o consultar els seus dubtes al correu electrònic estudis@eurecat.org o al telèfon 636 944 723.