09/07/2021

Un itinerari científic ensenya conceptes de química, física i biologia de forma transversal

Aquesta activitat divulgativa està dissenyada per estudiants i docents del Màster Universitari en Formació del professorat de Secundària, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes de la URV, i està pensada per a alumnes d'ESO i batxillerat

Aprendre ciència passejant per la ciutat. Aquesta és la fórmula que estudiants i docents del Màster Universitari en Formació del professorat de Secundària, Formació Professional i Ensenyament d’Idiomes de la URV han trobat per ensenyar conceptes químics a estudiants d’ESO i batxillerat de forma entenedora, amena i transversal. Després d’algunes proves pilot, dimecres passat es va mostrar aquesta ruta, en format teatralitzat, a professorat de secundària que durant aquesta setmana ha participat en el curs L’experimentació en les classes de ciència, que coordina la Facultat de Química de la URV i patrocina la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació com a part del seu programa d’Escoles d’estiu. L’objectiu d’aquesta formació continuada és capacitar el professorat d’ESO a l’hora d’aplicar el mètode científic a l’aula a través d’experiments que fan sota el guiatge de docents i personal que fa recerca a la Universitat.

Una d’aquestes activitats és l’itinerari científic, una passejada de dues hores per la ciutat de Tarragona que ahir es va fer en format teatralitzat. Amb inici a la plaça Imperial Tarraco i final al Camp de Mart, la ruta consta de set parades, a cadascuna de les quals es es presenta una activitat experimental visual i senzilla, adaptada a diferents nivells educatius per poder explicar i entendre diferents conceptes com la combustió, els gasos, la pluja àcida, les forces, l’oxidació, la densitat o la fotosíntesi.

L’objectiu d’aquest itinerari no és centrar-se exclusivament en els aspectes propis de les ciències experimentals, sinó també en altres qüestions més transversals. Per això cada proposta conté una contextualització geogràfica i una descripció històrica, arquitectònica, artística o cultural de cadascuna de les parades, en les quals es dona una breu explicació del context i a continuació es proposa una activitat relacionada amb la Física o la Química.

L’itinerari científic va guanyar el premi del Consell Social a la Qualitat Docent 2021 en modalitat col·lectiva i també va estar publicat com un exemple de bona pràctica a la 7a edició del Higher Education in the World Report que edita la Global University Network for Innovation (GUNI).