29/01/2016

Un projecte sobre Smart Cities, seleccionat dins el programa RecerCaixa

L'Obra Social "la Caixa" i l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP) han atorgat 99.500 euros al projecte "Paisatge i patrimoni identitari d'Europa: ciutats catedralícies com a records vius". Està liderat per Mario Arias (URV) i Gerardo Boto (UdG), i també hi han participat els professors de la URV Santiago Castellà, Marta Serrano i Antoni Pérez Portabella. També s'ha seleccionat un projecte de Josep Maria Macias, de l'ICAC

D'esquerra a dreta, Mario Arias i Antoni Pérez Portabella (URV), amb Juan José Ramos (UAB).

“Paisatge i patrimoni identitari d’Europa: ciutats catedralícies com a records vius”, és el projecte que el professor del Departament de Gestió d’Empreses, Mario Arias, dirigirà conjuntament amb Gerard Boto, de la Universitat de Girona, i que ha estat seleccionat en la convocatòria 2015 del programa Recercaixa. Al projecte també participen els professors de la URV Marta Serrano, del Departament d’Història i Història de l’Art; Santiago Castellà, director de la Càtedra Tarragona Smart Mediterranean City i Antoni Pérez Portabella, del Departament d’Estudis de Comunicació.

El projecte ha rebut una dotació econòmica de 99.500 euros i té per objectiu donar pautes per afavorir una planificació harmònica, responsable i transparent dels nuclis històrics per una millor integració social, cultural i comercial. Alhora vol protegir la seva autenticitat i habitabilitat sostenible, proposant polítiques socials equilibrades i eficaces, satisfactòries per visitants i ciutadans.

Aquest projecte també pretén ser una innovació a l’hora de proporcionar una eina referencial i reproduïble, aplicable a la recerca i a l’ús social pel reconeixement de principis d’identitat europea, de les institucions culturals i democràtiques, tot difonent l’ús sostenible de les ciutats catedralícies.

Els resultats que oferirà seran aplicables a la investigació, a les accions socials, a l’impacte educatiu i a les recomanacions polítiques que evidenciaran com aquestes ciutats són marcs referencials d’un patrimoni material i uns principis socials i culturals pan-europeus.

Fins a 10 eixos diferents (universitats, institucions i centres d’investigació) sumaran esforços per treballar en aquest projecte; concretament seran la Universitat de Girona, la Universitat Rovira i Virgili, el Museu Episcopal de Vic, la Università di Napoli Federico II, la Université de Poitiers, la Hebrew University of Jerusalem, la University of Groningen, la Fundació Tarragona Smart Mediterranean City, Hyperborea SRL i la Fundación Ars Civilis.

Seleccionat un projecte de l’ICAC

Dins de l’àmbit de Tarragona, també s’ha seleccionat el projecte “ARREL. Aplicació de jocs seriosos en entorns col∙laboratius per a la transmissió del patrimoni cultural de Catalunya”, que dirigiran Josep Maria Macias, de l’Institut Català d’Arqueologia Clàssica, i Juan José Ramos González, de la Universitat Autònoma de Barcelona.

El projecte té previst crear un vídeojoc educatiu adreçat a les escoles i centres docents de secundària perquè els estudiants puguin aprendre de manera lúdica i interactiva aspectes del Patrimoni Cultural de Catalunya. En concret, el joc vol mostrar quin va ser l’origen i les causes de la configuració actual i l’ evolució històrica d’una part de la ciutat de Tarragona i les seves infraestructures, que va estar condicionada en part per la ubicació de l’antic circ romà en el centre de la ciutat. Un fet que els alumnes hauran de descobrir per si mateixos formulant hipòtesis i treballant en equip. L’objectiu final del projecte és potenciar les habilitats i l’aprenentatge en l’àmbit de les Humanitats i despertar la curiositat i l’interès dels alumnes per descobrir el nostre passat.

En total, el programa Recercaixa va seleccionar 19 projectes, amb una dotació de més de 1.605.400 milions d’euros.

Impulsant la recerca d’excel·lència des del 2010

Amb aquesta nova edició, i sumant totes les convocatòries anteriors, des del 2010 fins al 2015, el programa RecerCaixa ha impulsat 139 projectes de 31 universitats i centres de recerca de tot Catalunya, als quals s’ha destinat, en conjunt, 9.905.408 euros.

RecerCaixa es va posar en marxa l’any 2010 per impulsar els millors projectes dels grups i els investigadors que treballen a Catalunya, procedents tant d’universitats públiques i privades com de centres de recerca, i, en especial, per donar una empenta a la recerca en ciències socials, àmbit en el qual s’ha consolidat com a programa de referència.

Aquesta línia d’ajuts, impulsada per l’Obra Social “la Caixa” i l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), vol impulsar la posició capdavantera de Catalunya en el camp de la recerca d’excel·lència. Parteix de la idea que la investigació és un element estratègic per fomentar el progrés econòmic, transformar la realitat i aportar millores que contribueixin a incrementar el benestar social.

A la convocatòria d’enguany, que correspon a la sisena edició, s’hi van presentar un total de 211 projectes de 42 centres, el 34% dels quals són recerques en l’àmbit de les humanitats i la cultura; el 28%, de les polítiques públiques; el 22%, de l’educació, i el 18%, de la inclusió social. Els 19 projectes seleccionats representen el 8,6 % del total i estan liderats per investigadors de 14 centres de recerca i universitats de Catalunya. D’aquests, n’hi ha 7 que pertanyen a l’àmbit de les polítiques públiques, 5 al de les humanitats i la cultura, 4 al de la inclusió social i 3 al de l’educació.