23/01/2024

Un projecte europeu estudiarà l’impacte dels disruptors endocrins en la salut reproductiva

El grup de recerca TECNATOX de la URV-IISPV desenvoluparà un model predictiu basat en algoritmes per predir la presència d'aquests contaminants

Com afecten els disruptors endocrins a la salut reproductiva d’homes i dones? Aquest és l’objectiu principal d’un projecte europeu en què participen investigadors del grup de recerca TECNATOX de la Universitat Rovira i Virgili i l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili-CERCA. L’estudi, anomenat MERLON, identificarà quines d’aquestes substàncies químiques afecten la fertilitat, a més de conèixer els mecanismes cel·lulars que tenen lloc quan la funció d’una part del cos queda alterada com a conseqüència de l’acumulació d’aquests components.

Els disruptors endocrins són substàncies químiques que poden bloquejar els receptors hormonals de les cèl·lules impedint l’acció normal de les hormones i provocant així una alteració (disrupció) del sistema endocrí. Aquests compostos es troben en molts productes d’ús quotidià: materials per envasar menjar, olles antiadherents, substàncies agregades en la fabricació de mobles, plàstics, tèxtils i equips electrònics (els fan menys inflamables), etc.

En el marc del projecte MERLON, l’equip investigador desenvoluparà models predictius basats en algoritmes o patrons informàtics centrats en informació referent a les interaccions bioquímiques i mecanismes biològics, extreta de l’estudi d’animals i humans. Aquests models serviran per predir els riscos que aquests contaminants poden representar per a la salut reproductiva humana. Poder comptar amb aquest models ajudarà també a prescindir de l’ús d’animals en aquest tipus d’estudsi, un dels reptes que la Unió Europea ha establert com a prioritat per als propers anys en l’àmbit de la recerca.

L’estudi MERLON (finançat per la Unió Europea en el marc del programa Horitzó Europa) està coordinat per la Danmarks Tekniske Universitet (Dinamarca) i hi participen, com a sòcies, les següents institucions: Stichting Vu i  Rijksinstituut Voor Volksgezondheid En Milieu (Països Baixos); Karolinska Institutet (Suècia); Institut National de la Santé et de la Recherche (França); Region Hovedstaden (Dinamarca); Universite de Liege i Health and Environment Alliance (Bèlgica); la Universidad de Córdoba; i Norsk Institutt for Vannforskning (Noruega).