09/06/2020

Una investigació definirà les necessitats dels pacients confinats amb dolor crònic

L’estudi, que impulsa la Càtedra del Dolor Infantil, permetrà dissenyar estratègies per prevenir o reduir l’impacte del confinament

La Càtedra de Dolor infantil de la URV-Fundació Grünenthal promou un projecte de recerca d’àmbit europeu per saber com ha afectat el confinament per la pandèmia de la COVID-19 a la població en general i a les persones amb dolor crònic en particular. A partir del resultat d’enquestes, la recerca permetrà dissenyar estratègies específiques, adaptades a les característiques i necessitats de les persones afectades, tant de caire preventiu com pal·liatiu.

La pandèmia i les mesures que s’han pres per fer front a la pandèmia, com el confinament, han condicionat de forma molt important la vida de les persones els últims mesos. L’objectiu d’aquesta recerca, que lidera la Càtedra amb l’Instituto Universitário de Ciências Psicológicas, Sociais e da Vida, de Lisboa (Portugal) i que compta amb la col·laboració de l’Instituto Gift, de Pisa (Itàlia),  és estudiar quines conseqüències ha tingut la pandèmia en la salut física, mental i socioeconòmica d’adults i joves a Espanya, Itàlia i Portugal, i com es manifesten de forma particular en les persones  amb dolor crònic.

La primera fase de l’estudi, de tipus longitudinal, consisteix en recollir dades a través de d’enquestes online. El qüestionari és diferent segons l’edat dels participants: els adults han d’accedir a través d’aquest enllaç i per als menors d’edat s’ha habilitat un model diferent en aquest enllaç.

Els participants han de respondre a qüestions relatives al context sociodemogràfic, a la situació socioeconòmica, a la salut o a l’impacte psicològic i social. Un cop recollides les dades, els investigadors elaboraran conclusions que poden servir per preparar eines per a afrontar de forma més efectiva i eficient situacions semblants en el futur.

“Aquesta informació ens ha de permetre anticipar-nos i tenir preparats protocols de suport adequats si es torna a plantejar la necessitat de confinar-nos. En aquesta ocasió, el confinament ens ha agafat per sorpresa, però hem d’evitar que ens torni a passar. La informació que tenim, i la que ara recollirem, també els aprenentatges adquirits han de servir d’alguna cosa”, explica Jordi Miró, director de la Càtedra de Dolor Infantil.

Abans que la pandèmia per la COVID-19, les emergències sanitàries pel SARS i l’èbola van obligar a prendre també mesures de distanciament social. Els estudis fets aleshores van arribar a la conclusió que les mesures de confinament tenien efectes negatius a nivell psicològic i s’associaven a l’estrès post-traumàtic, la confusió o la irritabilitat.