13/10/2023

Una millor qualitat del carbohidrats contribueix a una microbiota intestinal més saludable

Són els resultats d’un estudi liderat per la URV que obre la porta al disseny de dietes específiques destinades a millorar la salut metabòlica

carbohidrats

Els hidrats de carboni són nutrients molt importants per la dieta, ja que proporcionen la major part de l’energia necessària per al funcionament de l’organisme. No obstant això, no tots els carbohidrats són igual de beneficiosos per a la salut. Ara, un grup investigador del grup de recerca de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili i l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) ha demostrat que la qualitat d’aquests hidrats està relacionada amb la salut de la microbiota intestinal i la salut metabòlica en pacients amb alt risc de malaltia cardiovascular.  Els resultats s’han publicat a la revista científica Gut Microbes.

Les conclusions d’aquest equip de recerca provenen de les dades d’un estudi epidemiològic en el que han participat 617 persones d’edat avançada amb alt risc cardiometabòlic procedents de diferents centres de l’Estat espanyol. Durant aquest procés es va avaluar l’Índex de Qualitat de Carbohidrats (CQI) de la dieta mitjançant qüestionaris validats que avaluaven el consum d’aliments. Aquest índex té en compte diversos paràmetres com la quantitat de fibra, cereals integrals, begudes ensucrades i l’índex glicèmic de la dieta.

Durant la recerca també es van analitzar mostres de femta per avaluar la microbiota intestinal utilitzant mètodes de laboratori i tècniques computacional d’alt rendiment.

En l’anàlisi de resultats es va observar que els participants que havien seguit una dieta rica en hidrats de carboni d’alta qualitat (alt CQI) tenien una microbiota intestinal més rica i diversa, associada a una millor salut cardiometabòlica, i una major presència de bacteris beneficiosos per a la salut cardiovascular. També van comprovar com les persones que havien millorat la qualitat dels seus carbohidrats amb el seguiment d’una dieta mediterrània durant un any, van experimentar en el còlon un augment encara més gran d’abundància de bacteris considerats saludables des d’una perspectiva cardiometabòlica.

D’esquerra a dreta, l’equip investigador format per Jordi Salas-Salvadó, Alessandro Atzeni i Stephanie Nishi.

Aquests resultats suggereixen que els canvis en la microbiota intestinal podrien explicar els beneficis per al metabolisme i la salut cardiovascular associats amb una millora en la qualitat dels hidrats de carboni de la dieta.

Estudis anteriors demostraven que un alt CQI a la dieta s’associa amb un menor risc cardiovascular i cardiometabòlic. Ara, en aquest estudi, el grup investigador de la URV-IISPV-CIBERobn han analitzat com influeixen en la microbiota intestinal. Aquest coneixement sobre l’efecte que els nutrients tenen sobre la microbiota intestinal obre la porta al disseny de dietes específiques destinades a millorar la salut metabòlica i prevenir o mitigar les conseqüències de diverses malalties, fet que representa un avanç significatiu en el camp de la medicina i la salut pública.

L’estudi el van liderar els investigadors postdoctorals Alessandro Atzeni i Stephanie Nishi, amb la supervisió del catedràtic Jordi Salas-Salvadó, cap de la Unitat de Nutrició Humana del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat Rovira i Virgili i investigador principal del Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa de la Fisiopatologia de l’Obesitat i Nutrició (CIBERobn) de l’Institut Carlos III i de l’IISPV, en col·laboració amb un equip científic de la xarxa CIBERobn i IISPV.

Referència: Alessandro Atzeni, Stephanie K. Nishi, Nancy Babio, Clara Belzer, Prokopis Konstanti, Jesús Vioque, Dolores Corella, Olga Castañer, Josep Vidal, Isabel Moreno-Indias, Laura Torres-Collado, Eva M. Asensio, Montserrat Fitó, Ana Maria Gomez-Perez, Alejandro Arias, Miguel Ruiz-Canela, Frank B. Hu, Francisco J. Tinahones & Jordi Salas-Salvadó (2023) Carbohydrate quality, fecal microbiota and cardiometabolic health in older adults: a cohort study, Gut Microbes, 15:2, DOI: 10.1080/19490976.2023.2246185