16/12/2015

La URV coordina un projecte per comprovar els efectes de la fruita seca en la qualitat de l’esperma

El treball, de dos anys de durada, analitzarà paràmetres moleculars de l’esperma com la inflamació i l’oxidació. La recerca es fa amb voluntaris d’entre 18 a 35 anys, la meitat dels quals han de consumir 60 grams de fruita seca cada dia, durant tres mesos. L’estudi el coordina la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV, amb la participació del Departament de Biologia Cel·lular, de Fisiologia i d'Immunologia de la UAB

Un dels voluntaris de l'estudi durant un dels primers seguiments, a la Unitat de Nutrició Humana de la URV.

Quantitat i qualitat. Aquests són els paràmetres que s’analitzen a l’estudi Fertinuts, un treball de recerca que ja ha començat i que es durà a terme durant els dos propers anys, tant a l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus i a la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili-Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili -que coordina el projecte amb la doctora Mònica Bulló com a investigadora principal-, com a la Universitat Autònoma de Barcelona. En total es necessiten 100 voluntaris d’entre 18 i 35 anys als quals s’analitza l’esperma a l’inici de l’estudi i al final, quan hagin passat tres mesos consumint 60 grams diaris d’una barreja d’ametlles, avellanes i nous. Una part dels voluntaris consumiran fruita seca i l’altra no ho farà, per poder comprovar els efectes amb un grup control. El consum de fruita seca i el seguiment serà de 14 setmanes, que coincideix amb dos cicles espermàtics (cada cicle és de 42 dies).

Els paràmetres que s’avaluen durant l’estudi incorporen la vitalitat, la morfologia, la concentració i la quantitat d’espermatozous, la fragmentació de l’ADN espermàtic i el perfil d’expressió de microRNAs als espermatozous, així com la seva estabilitat cromosòmica, entre d’altres aspectes. Així doncs, s’estudiaran paràmetres que aniran més enllà de la quantitat, com ara la mobilitat, la concentració i possibles anomalies, i paràmetres moleculars vinculats amb processos d’inflamació i oxidació, que estan relacionats, també, amb la fertilitat.

Els voluntaris faran el seguiment a la Facultat de Medicina de la URV, a Reus, o a la UAB, -depenent d’on hagin estat reclutats- mentre que els equips d’experts es desplaçaran a un lloc o a l’altre. Els investigadors de la UAB tenen experiència en qualitat espermàtica, mentre que els de la Unitat de Nutrició Humana en tenen en assajos clínics i en mecanismes moleculars com la inflamació i l’oxidació. En aquest tipus de treball ja hi ha algunes evidències relacionades amb paràmetres moleculars i s’han fet estudis amb determinades fruites seques, com ara nous o festucs, però encara no s’ha fet una comprovació i un seguiment del consum diari d’una barreja de fruita seca sobre la fertilitat.

En aquests moments ha començat el treball de camp amb els primers voluntaris que han fet la primera visita a l’Hospital Universitari Sant Joan de Reus i han començat a ingerir les fruites seques: nous, ametlles i avellanes, 60 grams al dia en total. Els voluntaris són persones que no consumeixin habitualment fruita seca.

L’estudi està finançat per una convocatòria de l’INC (l’International Nut and Driet Fruit Council), una convocatòria internacional que busca projectes per analitzar l’efecte de la fruita seca sobre qualsevol aspecte de la salut. El pressupost del projecte és de prop de 200.000 euros, la meitat dels quals estan finançats per l’INC i la resta els han de cofinançar els grups de recerca implicats. El projecte és de dos anys de durada, un any pel treball de camp i un altre per analitzar els resultats i per fer les anàlisis biomoleculars. En aquest temps busquen demostrar que un grup d’aliments, com la fruita seca, poden influir en la qualitat i la funció dels espermatozous i incrementar la fertilitat masculina.