14/05/2015

La URV impulsa un experiment de ciència ciutadana per observar el comportament dels visitants de la Nit dels Museus

Museum Night Experiment pretén observar, capturar i analitzar el “comportament cultural” dels ciutadans que participen en la Nit dels Museus de Barcelona, que té lloc dissabte 16 de maig. Els ciutadans que vulguin participar en l’experiment han de descarregar-se l’aplicació desenvolupada per aquesta prova i utilitzar-la en les visites que realitzin. L'objectiu és conèixer els patrons que es generen quan es visiten museus i centres culturals de forma massiva, amb la finalitat que la relació entre el ciutadà, els equipaments culturals i la ciutat sigui més eficient i efectiva

Dues captures de pantalla de l'aplicació.

Museum Night Experiment és el nou projecte de ciència ciutadana que surt del treball del grup de Recerca Arget (Applied Research Group in Education and Technology) desenvolupat en el marc d’un doctorat industrial. Es tracta d’analitzar les pautes de comportament i de moviments dels usuaris dels museus de Barcelona la nit del dissabte 16 de maig, durant la qual més de 80 museus i centres culturals obren les portes de forma gratuïta.  L’objectiu és conèixer els patrons que es generen quan es visiten museus i altres centres culturals de forma massiva i tenir dades per ajudar a conèixer com es consumeix cultura, com es mouen les persones que visiten els museus i de quina manera aquesta informació pot ajudar a fer una millor planificació cultural d’una ciutat.

Per dur a terme aquesta recerca és imprescindible la participació ciutadana ja que són els visitants els qui ofereixen aquesta informació als investigadors, a través de les dades que incorporen a l’aplicació i a través dels seus moviments, que es registren per GPS. La recollida de dades es duu a terme en tres fases: primer han de respondre una breu enquesta sociodemogràfica i de costums culturals, a continuació es recullen dades de localització -per conèixer quan entren i surten dels equipaments- i, finalment, quan s’han visitat tots els centres, han de respondre una enquesta final enfocada a conèixer l’experiència en general de l’experiment i de la Nit dels Museus.

Aquest experiment ha estat dissenyat per un equip de científics de la Universitat Rovira i Virgili amb la col·laboració de MagmaCultura S.L. en el marc del Programa de Doctorats Industrial de la Generalitat de Catalunya.

La Nit dels Museus és una iniciativa del Consell d’Europa que transcorre durant la nit del 16 de maig en més de 40 països. Els equipaments que hi participen obren les portes de forma gratuïta i programen activitats especials des de les set de la tarda a la una de la matinada.  Es calcula que durant aquesta nit més de 130.000 persones participen en aquest esdeveniment  a Barcelona, la ciutat escollida per l’experiment per la seva varietat de museus i per la quantitat de persones que mou aquest esdeveniment. Els ciutadans que vulguin participar en l’experiment han de descarregar-se l’aplicació desenvolupada i utilitzar-la durant les visites. L’aplicació està disponible per Android i per iOS i es pot descarregar a través de museumnightexperiment.wordpress.com.