04/07/2019

Zojaina Hernández guanya el concurs “Presenta el teu projecte de Doctorat Industrial 2019”

La doctoranda de la URV porta a terme un projecte amb l'Institut Català de la Salut per investigar la despesa econòmica associada a l'ús de dos tractaments anticoagulants

La doctoranda industrial de la Universitat Rovira i Virgili Zojaina Hernández ha estat la guanyadora del concurs “Presenta el teu projecte de Doctorat Industrial 2019”, que ha organitzat pel Pla de Doctorats Industrials de la Generalitat de Catalunya a través de Twitter i Linkedin. Els participants havien de fer una gravació explicant oral o gràficament l’objecte del seu projecte en el marc d’aquest Pla i penjar-lo en aquestes dues xarxes xocials. Investigar la despesa econòmica associada a l’utilització de dos tractaments anticoagulants és l’objectiu de la recerca de Zojaina, que treballa al CAP Temple de Tortosa, està fent el seu doctorat industrial a l’Institut Català de la Salut i que ha resumit en el vídeo guanyador.

A l’actualitat existeixen dos tipus de tractaments anticoagulants: els antagonistes de la vitamina k com el sintrom, que és el més conegut i més econòmic, però que necessita un control molt estret que fa que el pacient hagi d’anar al CAP o a l’hospital molt sovint, el que suposa una despesa afegida en temps i recursos sanitaris. D’altra banda, existeixen els anticoagulants d’acció directa que són relativament nous i que no necessiten tanta monitorització del pacient, però el seu preu és molt més elevat. Tots dos tractaments han demostrat la seva efectivitat.

L’estudi que porta a terme Zojaina Hernández se centra en estudiar la despesa farmacològica i també la derivada de la monitorització, ingressos hospitalaris, visites a urgències, proves complementàries, etc. en tots dos tractaments, amb l’objectiu de poder-los comparar i comprovar quin dels dos acaba sent més costós considerant totes les variables associades.

El concurs “Explica’ns el teu projecte de Doctorat Industrial” té com a principals objectius ajudar a la difusió de la innovació que s’efectua en l’entorn empresarial i institucional mitjançant la transferència de coneixement des del món acadèmic i a la inversa.

El Pla de doctorats industrials és una estratègia del Govern de la Generalitat de Catalunya, en col·laboració amb les universitats públiques i privades, que té per objectius contribuir a la competitivitat i internacionalització de les empreses del territori català, retenir talent i situar els estudiants de doctorat en condicions de desenvolupar projectes d’R+D+I en una empresa.

L’element essencial és el projecte de doctorat industrial, és a dir, un projecte d’investigació estratègic d’una empresa, en què l’estudiant de doctorat desenvoluparà la seva formació investigadora, en col·laboració amb una universitat, i serà objecte d’una tesi doctoral.