20/06/2018

Estudiants d’Enginyeria Mecànica dissenyen aparells de rehabilitació per a pacients de la Xarxa Santa Tecla

Han col·laborat amb alumnes de l'Institut El Palau de Sant Andreu de la Barca per fabricar dos pedalers de recuperació i una taula d’exercici de mans

Una pacient de la Unitat de Fisioteràpia del Complex Sanitari Llevant utilitzant la taula de mans dissenyada i produïda per estudiants de la URV i de l'Institut Palau de Sant Andreu de la Barca seguint les indicacions del personal sanitari.

La Xarxa Sanitària i Social de Santa Tecla ha incorporat aquesta setmana dos nous aparells de fisioteràpia al seu gimnàs de rehabilitació del Complex Sanitari de Llevant, a Tarragona. Es tracta d’uns pedalers de recuperació i d’una taula d’exercici de mans que han dissenyat els estudiants del grau en Enginyeria Mecànica i han fabricat alumnes del cicle formatiu de grau mitjà de l’Institut El Palau de Sant Andreu de la Barca durant aquest curs 2017-18. Ho han fet a través de l’assignatura de Tecnologia Mecànica en la modalitat del Programa Aprenentatge Servei, una proposta educativa que combina processos d’aprenentatge i de servei a la comunitat en un sol projecte.

Aquest dimecres 20 de juny s’ha fet el lliurament dels nous equipaments a les instal·lacions del Complex Sanitari de Llevant, on a partir d’ara seran utilitzats pels pacients de la Unitat de Fisioteràpia. Marta Bladé, responsable de l’Àrea de Fisioteràpia de la Xarxa Santa Tecla explica que el pedaler i la taula de mans, o taula canadenca, seran útils per a la recuperació per als pacients amb problemes als genolls i a les mans, i ha destacat el fet que “els estudiants ens han fet uns aparells a mida, que s’ajusten a les necessitats que des del centre els vam plantejar”.

En aquest sentit, per a Pineda Saltó, que és estudiant d’Enginyeria Mecànica i que ha contribuït al disseny dels pedalers, la dificultat inicial estava en la inexistència de plànols que els servissin de referència. Han estat els alumnes de l’Insitut El Palau els que han validat la viabilitat dels dissenys dels estudiants de la URV que després havien de construir, de manera que “els nostres estudiants s’han fet responsables de la feina que encomanen als altres”, explica el professor de la URV Albert Fabregat. En aquesta situació s’hi trobaran els estudiants quan arribin al món laboral, on, un cop exerceixin d’enginyers, hauran de coordinar-se amb els operaris perquè allò que han dissenyat sobre el paper sigui executable.

L’estudiant del grau en Enginyeria Mecànica amb el pedaler que ha dissenyat per a la Unitat de Fisioteràpia del complex sanitari de Llevant.

La vicerectora de Relacions Institucionals, Cultura i Compromís Social Cori Camps ha destacat durant l’acte de lliurament la importància del Programa Aprenentatge Servei, que permet als estudiants fer projectes amb una aplicació per a entitats socials a través de les assignatures de grau i màster. Es tracta d’un programa amb una participació creixent d’estudiants, professorat i entitats. Només al curs 2016-17, van participar-hi 780 estudiants i 93 professors en 77 assignatures diferents, que van implicar 134 entitats.

Albert Fabregat rebrà el proper dilluns el Premi del Consell Social de la URV a la Qualitat Docent 2018 en la modalitat individual per la millora docent basada en l’ús de ludificació amb dispositius mòbils a les classes i per una experiència d’aprenentatge servei amb l’Institut El Palau, amb el qual ha desenvolupat diferents projectes. Entre ells hi ha el que avui s’ha fet entrega a la Xarxa Santa Tecla.

Moment del lliurament dels aparells amb tots els agents implicats.