05/03/2020

170 alumnes de Batxillerat participen al Dia de la Ciència del campus Terres de l’Ebre de la URV

Els tallers i monòlegs tenen per objectiu despertar vocacions científiques entre l’alumnat de secundària i difondre la investigació que es fa a la Universitat

Un dels tallers que s'han impartit ha estat el de "Com organitzar una empresa"

Un total de 170 alumnes de primer de Batxillerat dels instituts Dertosa (Tortosa), Deltebre i Alfacs (Sant Carles de la Ràpita) han participat aquest dijous al Dia de la Ciència que organitza la URV amb el suport de la Diputació de Tarragona. L’objectiu d’aquesta activitat és apropar la ciència a l’alumnat de Batxillerat i despertar vocacions científiques al territori, així com difondre la investigació que es fa des de la universitat en diferents àmbits.

Concretament, en aquesta jornada s’han impartit sis tallers: tres de la branca de Ciències i Tecnologia; i tres de la branca d’Humanitats i Ciències Socials. Alguns d’ells ja s’havien dut a terme altres anys com ara el d’higiene de mans que organitza el Departament d’Infermeria i que enguany ha tingut un protagonisme destacat a causa del COVID-19. Com a novetat en la branca de Ciències i Tecnologia s’han incorporat els tallers “Robòtica, mobilitat i salut: competeix contra un cotxe autònom, controla una pròtesi i puja al kart i la moto” i “Producció de coure: del mineral al metall”. En el primer, l’alumnat ha pogut conduir un cotxe a escala remotament, controlar una pròtesi robòtica i interaccionar amb el kart autònom ARK ONE i la moto elèctrica URVoltage Racing, entre altres. I en el segon, han investigat el procés de producció de coure a partir del mineral.

La producció de coure a partir del material ha estat un dels tallers nous d’enguany

Pel que fa a la branca d’Humanitats i Ciències Socials, s’ha introduït com a novetat el taller “Descobrim les errades de la ment humana” , que ha consistit en realitzar diversos experiments per mostrar les errades sistemàtiques i habituals que la ment humana comet en intentar percebre el món. Els altres dos tallers que s’han dut a terme són: “Per què som com som i com aprenem?”, en el qual es desenvolupen tota una sèrie d’exercicis encaminats a l’autoconeixement; i “Com cal organitzar una empresa?”, amb l’objectiu de crear una dinàmica de grup entre els participants per posar valor conceptes com l’organització, el lideratge i la comunicació.

Els monòlegs enguany s’han realitzat a l’exterior del campus. Joel Ametlla ha estat un dels monologuistes i ha parlat sobre la línia fortificada del Cinca

Per cloure la jornada han tingut lloc els dos monòlegs guanyadors del concurs de monòlegs científics Vols saber què investigo?: “Urani, t’excites”, a càrrec d’Enric Petrus, sobre les reaccions fotoquímiques de l’urani; i “Tants anys d’estudiar per acabar a pic i a pala”, de Joel Ametlla, sobre la poc coneguda Línia del Cinca, les fortificacions de la frontera catalana durant la Guerra Civil espanyola. El bon temps ha permès realitzar aquesta activitat a la zona exterior del campus.