04/12/2023

Més de 40 alumnes de 1r de batxillerat inicien una nova edició del programa Talent Jove a la URV

La Universitat impulsa, amb el suport de Repsol, aquesta iniciativa formativa que els permet fer a la universitat, durant dos cursos, classes de matemàtiques i física de nivell superior

La URV, amb el suport de Repsol, ha iniciat aquest curs 2023-2024 una nova edició del programa Talent Jove en Física i Matemàtiques, que té per objectiu oferir coneixements avançats sobre física i matemàtiques a estudiants amb bones capacitats acadèmiques i especialment motivats per aprofundir en l’aprenentatge. 41 alumnes de 1r de batxillerat de 35 centres educatius han començat aquest curs, i s’uneixen als joves de 2n de batxillerat que van iniciar el programa l’any passat. La iniciativa es desenvolupa mitjançant la realització de tallers i sessions durant dos cursos, i té per objectiu potenciar el talent jove a Catalunya i contribuir així a construir un futur social i econòmic millor.

Les sessions de treball es desenvolupen tots els dissabtes del curs escolar de forma presencial al Campus Catalunya de la URV i en paral·lel, per a l’alumnat que no pot desplaçar-se, a través de videoconferència. En aquestes sessions es debaten les qüestions conceptualment més dificultoses, es treballen exercicis amb certa complexitat i es realitzen pràctiques innovadores i motivadores.

Entre setmana es fa un seguiment tutoritzat, es duen a terme activitats complementàries, es resolen dubtes i es prepara l’activitat del següent dissabte mitjançant la plataforma Moodle de la URV. Cadascuna de les dues matèries es tracten quinzenalment. L’activitat formativa contempla un programa de treball que es desenvolupa al llarg dels dos cursos del batxillerat. Els continguts i el nivell formatiu en Física i Matemàtiques definits pel Batxillerat Internacional són el referent que guia els objectius del Programa Talent Jove.

Les sessions formatives estan dirigides per quatre professors, dos físics i dos matemàtics, de la URV i de centres públics de secundària. El sistema d’avaluació és continuat, amb proves semestrals, esdeveniments competitius com les olimpíades de matemàtiques i de física, proves Cangur, i un treball d’investigació.

Per accedir al programa cal haver acreditar prèviament un nivell alt en les dues matèries, a partir d’una qualificació de 8,5 de mitjana, i la superació d’una prova de nivell. El passat curs escolar 2022-23 hi van participar 59 alumnes de primer de batxillerat i 38 de segon procedents de 52 centres educatius de Tarragona, Barcelona, Lleida, Girona, Castelló, Alacant i Mallorca. El projecte es desenvolupa des de l’any 2017 amb el suport de Repsol i, fins ara, ha arribat a més de 300 estudiants de Catalunya, del País Valencià i les Illes Balears.

El professor Francesc Díaz, responsable de la iniciativa, assegura que “és una satisfacció viure la capacitat de treball i el nivell d’autoexigència d’aquests joves i poder respondre i orientar a la seva necessitat d’assolir nou coneixement científic”. “Ben aviat els tindrem com a alumnes universitaris i posteriorment com a investigadors o professionals tècnics en les empreses i contribuint a ampliar les fronteres del coneixement i a millorar la tecnologia i la producció industrials”, afegeix.

Per a Repsol, “el programa Talent Jove és un model d’èxit que ja està plenament consolidat després de cinc anys”, i respon a una de les prioritats de la companyia en el seu compromís amb el territori i amb la societat: “Els estudiants d’avui són els nostres professionals del demà i estem convençuts que cal afavorir el seu aprenentatge i desenvolupament en tots els fronts: fomentant vocacions científiques perquè cada vegada més joves -en especial el talent femení- s’interessin per estudis de l’àmbit tècnic”, manifesta el director del Complex Industrial de Repsol a Tarragona, Javier Sancho.

El programa Talent Jove “afavoreix la igualtat d’oportunitats i que tothom tingui la possibilitat de formar-se, impulsant la recerca i la innovació… i també promovent l’excel·lència acadèmica amb iniciatives com aquesta que estem molt orgullosos d’impulsar en col·laboració amb la URV”, conclou.

El programa s’allargarà fins al 22 de juny i finalitzarà el dia 29 amb una cerimònia de lliurament de diplomes.