07/12/2023

Els aliments ultraprocessats s’associen a una disminució de la funció renal

Un estudi liderat per un grup de recerca de la URV-IISPV-CIBEROBN detecta aquesta relació en persones d’edat avançada amb risc cardiovascular

La pèrdua progressiva de la funció dels ronyons és un dels principals problemes de salut que pateixen les persones quan envelleixen, i que pot donar lloc a l’aparició de la malaltia renal crònica. Aquesta patologia afecta un 10% de la població mundial i s’espera que sigui la cinquena causa de mort per malaltia no transmissible l’any 2040. S’associa a una pitjor qualitat de vida i a problemes associats com l’obesitat i la hipertensió, a banda de la càrrega econòmica que suposa per al sistema sanitari.

Amb la voluntat d’identificar-ne els principals factors de risc, un estudi liderat pel grup de recerca Alimentació, Nutrició, Desenvolupament i Salut Mental de la Universitat Rovira i Virgili, l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili i Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa de la Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició (CIBERobn) ha avaluat la relació entre el consum d’aliments ultraprocessats i la funció renal. En col·laboració amb el consorci investigador de l’estudi PREDIMED-Plus van registrar la freqüència del consum d’aliments d’unes 2.000 persones adultes grans amb alt risc cardiovascular de vàries ciutats de l’Estat espanyol i van recollir mostres de sang i altres dades d’interès relacionades amb la funció renal.

D'esquerra a dreta, Andrés Díaz, Nancy Babio, Cristina Valle i Nerea Becerra, de l'equip investigador que ha participat en la recerca.
D’esquerra a dreta, Andrés Díaz, Nancy Babio, Cristina Valle i Nerea Becerra, de l’equip investigador que ha participat en la recerca.

Els resultats obtinguts van mostrar que un consum més alt d’aliments ultraprocessats estava relacionat amb nivells més baixos de la taxa de filtració glomerular, un marcador clau de l’estat de la funció renal, així com amb un risc més elevat de presentar funció renal disminuïda. També van observar que el canvi durant un any cap a un consum més alt d’aliments ultraprocessats es va associar a una disminució de la funció renal durant els tres anys posteriors de seguiment.

Amb aquests resultats l’equip investigador suggereix reduir el consum d’aliments ultraprocessats per afavorir una bona funcionalitat dels ronyons. Recomanen també, especialment a les persones amb risc de malaltia cardiovascular, augmentar la ingesta de vegetals com fruites, verdures, llegums o fruita seca o bé adherir-se a la dieta mediterrània tradicional.

El treball ha estat realitzat per la investigadora predoctoral de la URV Cristina Valle Hita i liderat per Nancy Babio, investigadora i professora agregada de la URV; Andrés Díaz López, investigador Serra Hunter de la URV; Nerea Becerra Tomás, investigadora postdoctoral a l’Imperial College de Londres i col·laboradora de la URV i Jordi Salas-Salvadó, catedràtic de la URV i director del grup de recerca. Tot l’equip és membre del CIBEROBN i de l’IISPV. Els resultats s’han publicat a la revista científica Clinical Nutrition.

Referencia bibliográfica: Valle-Hita C, Díaz-López A, Becerra-Tomás N, et al. Associations Between Ultra-Processed Food Consumption and Kidney Function in an Older Adult Population with Metabolic Syndrome. Clinical Nutrition. 2023; DOI: https://doi.org/10.1016/j.clnu.2023.09.028