04/12/2023

Aperitius de ciència, seleccionat com a projecte destacat de divulgació científica

Ha estat la proposta millor valorada d'entre les 20 que es van presentar a la trobada d'Unitats de Cultura Científica i de la Innovació, Comcired, que es va fer els dies 30 de novembre i 1 de desembre a la Universitat de Saragossa

Sotagots científics

La iniciativa de divulgació científica Aperitius de ciència ha estat seleccionada com a projecte destacat durant la trobada d’Unitats de Cultura Científica i de la Innovació Comcired, que els dies 30 de novembre i 1 de desembre es va fer a la Universitat de Saragossa. El projecte, impulsat per la Unitat de Comunicació i Divulgació de la Ciència de la Universitat Rovira i Virgili (ComCiència), ha estat el millor valorat d’entre els 20 que s’hi van presentar a aquest congrés, organitzat per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) i que va reunir més d’un centenar de professionals de comunicació i divulgació de la ciència de l’Estat espanyol.

Amb aquestes trobades, Comcired pretén fomentar l’intercanvi d’experiències i bones pràctiques en matèria de divulgació. Les jornades contribueixen a posar en valor la ciència que s’explica des de les Unitats de Cultura Científica i de la Innovació (UCC+I) que componen aquesta xarxa de la qual la URV en forma part a través de la ComCiència.

El projecte Aperitius de Ciència se centra en fer divulgació científica a la ciutadania a través de sotagots. L’objectiu és aprofitar l’ambient distès i relaxat d’un bar o una terrasa per impulsar noves converses sobre ciència i oferir informació basada en el fonament científic. Els sotagots inclouen una petita afirmació o pregunta acompanyada d’una breu introducció al tema plantejat i, al seu revers, incorpora un codi QR que remet a la pàgina web del projecte, on es pot trobar un article divulgatiu que amplia la informació del sotagot.

En el marc d’aquest projecte, que va estar cofinançat per la FECYT, es van dissenyar 19 sotagots sobre disciplines diferents i es van repartir prop de 200.000 unitats a uns 400 bars i terrasses de tota la demarcació de Tarragona. En el contingut dels articles van participar 20 investigadores i investigadors de diferents àmbits de recerca de la URV.