08/06/2020

Científics de la URV impulsen una campanya per promoure l’etiquetatge frontal dels aliments Nutriscore

El catedràtic de la Universitat Rovira i Virgili (URV), Jordi Salas-Salvadó i la investigadora Nancy Babio, tots dos membres de la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV, han impulsat una campanya per donar a conèixer l’etiquetatge frontal dels aliments Nutriscore, que consideren una eina necessària per ajudar als consumidors a fer una compra més saludable.

Els investigadors consideren que cal preveure un període d’aplicació i adaptació al sistema Nutriscore ja que  que ja comença a ser utilitzat per la indústria alimentària a l’Estat espanyol i altres països europeus, així com la posada en marxa de campanyes informatives específiques per superar i clarificar les seves limitacions. És per aquest motiu que han decidit iniciar una campanya de conscienciació i educativa a través d’aquests vídeos per a la població.

Basant-se diverses publicacions científiques, el sistema Nutriscore és el que ha demostrat ser el que millor ajuda els consumidors a determinar les seves opcions alimentàries, mentre que els sistemes alternatius no han demostrat tanta efectivitat. És un sistema d’etiquetatge senzill i intuïtiu que empra un logotip de lletres (de la A a la E) i cadascuna està associada a un color diferent: verd fosc, verd clar, groc, taronja clar i taronja fosc. El format és molt visual, ja que com més verd és l’etiqueta del producte, més saludable i, com més taronja fosc, pitjor.

Nancy Babio i Jordi Salas-Salvadó.

Els experts de la URV consideren que l’etiquetatge nutricional és una més de les polítiques de salut pública necessàries per combatre l’epidèmia d’obesitat i malalties cròniques associades a l’alimentació no saludable, igual que les dirigides a regular la publicitat, l’oferta i la demanda d’aliments i begudes no saludables, les quals consideren que haurien d’estar necessàriament alineades amb polítiques agroalimentàries que fomentin una producció sostenible d’aliments saludables. Pensen que no hi ha temps a perdre sobretot davant la pressió d’algunes multinacionals que advoquen per etiquetats enganyosos per al consumidor. “Malgrat les seves limitacions, cal tenir present que Nutriscore és el logotip nutricional que ha demostrat científicament ser més eficaç per als consumidors, i constitueix una veritable eina que pot contribuir a millorar la salut de la població”, afirma el catedràtic Jordi Salas-Salvadó.

Segons la investigadora Nancy Babio, Nutriscore és un sistema que ha nascut des de l’àmbit acadèmic, “i independentment de qualsevol tipus de conflicte d’interès amb la indústria alimentària”. Per tant “la ciència ha de ser l’únic argument per seleccionar el model i, considerant els elevats índexs de sobrepès i obesitat i altres malalties cròniques en la població espanyola, creiem que no hi ha temps per perdre” apunta.

Com a professionals sanitaris i científics donen suport a aquest sistema que compta amb el suport de l’OMS-Europa i ha estat adoptat per països com França, Alemanya, Bèlgica, Països Baixos, Luxemburg i recentment Suïssa. Així mateix, diferents organitzacions de consumidors europees van llançar la campanya “PRO-NUTRISCORE”, al maig de 2019, sota la coordinació de l’Organització de Consumidors Europeus (BEUC), sol·licitant la implantació de sistema a tot Europa. Entre aquestes organitzacions també apareix l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) i la Confederació de Consumidors i Usuaris (CECU). També donen suport a aquesta iniciativa múltiples societats científiques

Col·laboracions internacionals per promoure l’etiquetatge

El professor Jordi Salas-Salvadó, catedràtic de la Universitat Rovira i Virgli (URV), investigador de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili (IISPV) i director de el Programa de Nutrició de el Centre d’Investigació Biomèdica en Xarxa Fisiopatologia de l’Obesitat i la Nutrició de l’ Institut Carles III al costat de la investigadora Nancy Babio, professora i responsable del grau en Nutrició Humana i Dietètica de la URV, investigadora de l’IISPV i de l’CIBEROBN, han estat implicats i interessats en el desenvolupament de l’etiquetatge frontal dels aliments des de l’inici de la proposta.

El 2017 va constituir una fita important donat que es va celebrar un fòrum debat al costat dels creadors de l’Nutriscore, -la doctora Pilar Galan i el doctor Serge Hercberg, de la Universitat París 13- amb la participació d’investigadors, representants de societats científiques, administració, empreses i organització de consumidors les conclusions van permetre establir les bases per a l’adopció de sistema Nutriscore a tot l’Estat espanyol.

Des de llavors el treball dels investigadors de la URV-IISPV-CIBEROBN al costat dels investigadors francesos ha estat molt estret, col·laborant també amb l’equip de l’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició () amb l’objectiu de valoritzar l’oli d’oliva i de nous per a la seva incorporació en l’algoritme en què es basa el Nutriscore i ha demostrar que a  l’Estat espanyol també aquest etiquetatge frontal permet fer una compra més sana que utilitzant altres etiquetats frontals.