10/11/2023

El catedràtic de la URV Jordi Salas-Salvadó rep el XIX Premi Internacional Hipòcrates d’investigació mèdica sobre nutrició humana

L'investigador Jordi Salas-Salvador, al centre de la imatge, acompanyat de Marta Hernández Cabria, Directora de Qualitat de l'Institut Central Lechera Asturiana per a la Nutrición Personalizada, entidad patrocinadora del Premi, i Sergio Gallego Riestra, Secretari General de la Reial Acadèmia de Medicina i Cirurgia del Principat d'Astúries. FOTO: Nacho Vela.

El Catedràtic de la Universitat Rovira i Virgili Jordi Salas-Salvadó ha rebut aquest dijous el XIX Premi Internacional Hipòcrates d’investigació mèdica sobre nutrició humana, atorgat per la Reial Acadèmia de Medicina del Principat d’Astúries i patrocinat per l’Institut Central Lechera Asturiana per a la nutrició personalitzada. El premi posa en valor la seva trajectòria científica de d’excel·lència en el camp de la nutrició, que l’ha portat a ser “un referent en l’extens camp i també en l’estudi dels efectes per a la salut de la dieta mediterrània”, segons l’acta del jurat. Durant l’acte de lliurament del guardó, Salas-Salvadó va pronunciar la conferència titulada “Nutrients, aliments o patrons dietètics?”.

Jordi Salas-Salvadó és director de la Unitat de Nutrició Humana de la URV, investigador de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili i investigador principal del Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa (CIBER) de Fisiopatologia de l’Obesitat i Nutrició de l’Institut Carles III. També és membre de la Xarxa d’Experts de l’Agència de Salut Pública de la Generalitat de Catalunya, director del Centre Català de Nutrició de l’Institut d’Estudis Catalans, president del Fòrum mundial per a la recerca i difusió de la nutrició i membre del Consorci internacional de qualitat de carbohidrats i de la junta del Panell d’experts en diabetis i nutrició.

Les línies de recerca de Salas-Salvadó se centren en els assajos clínics en humans que avaluen l’efecte de les dietes i els compostos dietètics sobre l’obesitat, la diabetis tipus 2 i les malalties cardiovasculars. Des de 2005 és un dels líders de l’estudi PREDIMED, i actualment és director i president del comitè directiu de l’estudi PREDIMED-PLUS, un assaig multicèntric, aleatoritzat i de prevenció primària en curs amb 6.900 participants amb sobrepès o obesitat amb síndrome metabòlica.

El seu grup també ha desenvolupat treballs en medicina de precisió utilitzant diferents metodologies de l’OMIC (metabolòmica i metagenomica), que ara s’estan implantant en estudis epidemiològics i químcs. Ha publicat més de 750 articles en revistes nacionals i internacionals i ha estat citat en més de 76.000 articles científics.