19/12/2022

El Crim Experimenta de la URV consolida la participació de les escoles

Un total 213 centres i 142 famílies d’arreu de Catalunya, País Valencià i Illes Balears van participar en la proposta d’alfabetització científica gamificada impulsada des de la Universitat

Alumnes de l'Escola Sant Nicolau de Sabadell.

Repte Experimenta, el programa de la Universitat Rovira i Virgili orientat a despertar vocacions científiques joves a través de l’experimentació, va llançar per la Setmana de la Ciència la segona edició del #CrimExperimenta, una proposta educativa gamificada, on joves entre els 12 i els 15 anys havien de resoldre un crim tot aplicant el mètode científic. La participació dels centres educatius ha incrementat en un 140% respecte l’edició anterior i confirma la bona acceptació del Crim Experimenta com a material didàctic interdisciplinari per estimular en joves competències transversals (com ara el treball en equip i la resolució de problemes) a partir d’un fil conductor gamificat, on l’alfabetització científica és al centre. En aquesta segona edició 213 escoles i 142 famílies de 27 comarques catalanes i municipis del País Valencià i Illes Balears van competir per resoldre el cas.

Adreçat a famílies i escoles, #CrimExperimenta proposava als investigar el ‘Cas del laboratori flotant’. Dues investigadores inconscients i la desaparició dels resultats de la recerca claus per un judici mediambiental, eren el punt de partida per a que els joves comencessin la seva indagació.

Fent servir recursos en format multimèdia com ara informes policials i quaderns d’investigador, a més de les nou càpsules audiovisuals d’alfabetització científica i un podcast de ràdio amb la notícia del cas, es convidava al jovent a qüestionar-se i contrarestar informació fins a desenvolupar una hipòtesi.

Alumnes de l’Escola Tecnos durant la resolució del Crim Experimenta.

Les píndoles audiovisuals han estat dissenyades per investigadores de la Facultat de Química i l’Escola Técnica Superior d’Enginyeria Química de la URV, l’Institut Català d’Investigació Química, l’Institut de Ciències del Mar-CSIC i l’Escola d’Enginyeria de la Universitat Autònoma de Barcelona. Presenten un concepte científic de forma demostrativa partint d’experiments senzills. A partir d’aquí, utilitzant un conjunt de coneixements i metodologies, incloses l’observació i l’experimentació, s’havien de plantejar preguntes i extreure conclusions basades en proves per poder resoldre el cas.

No es tracta només d’esbrinar qui és el culpable–comenta Eva Pocurull, directora acadèmica del programa Repte Experimenta-, sinó de demostrar-ho amb proves científiques”. En aquest sentit, la resolució del ‘Cas del laboratori flotant’ necessitava de l’experimentació (a casa o a l’aula) i del seguiment d’una sèrie de pràctiques que caracteritzen el mètode científic.

“El que més m’ha agradat del Crim Experimenta és com l’alumnat s’ha posat en situació com si fossin ells mateixos els investigadors”, afirma Núria Llorca de l’Institut de Torredembarra al formulari de conclusions. A través de la resolució del cas, els nois i noies deixen de ser receptors per convertir-se en protagonistes de l’aprenentatge.

També el fet de presentar el Crim Experimenta en format concurs ha motivat molt l’alumnat. La passada setmana es va fer el lliurament de premis del concurs, en el que participava qui havia resolt correctament el #CrimExperimenta i havien enviat el formulari de conclusions dins del termini establert. L’equip guanyador en la categoria familiar van ser Sofia i Susana Buesa, del Tarragonès i Caterina Nicolau Vidal, resident a l’Illa de Mallorca. La família Buesa afirma al formulari de conclusions que  resoldre el cas “ha estat divertit i hem après coses que no sabíem com l’acidificació dels oceans i les seves conseqüències o la formació dels tsunamis”. Les dues famílies es van emportar un pack doble d’entrades a Port Aventura.

En la categoria escolar van ser les classes de 3rESO A de l’Institut de Vallbona d’Anoia i 3rESO A (grup 4) de l’Institut de la Pobla de Segur que es van endur un Taller Experimenta a les seves instal·lacions realitzat per l’equip del Repte Experimenta i un  pack doble d’entrades a Port Aventura.

Alumnes de l’Escola Santa Teresa de Jesús de Tarragona mirant una de les càpsules d’alfabetització científica.

Finalment, al Premi extraordinari a la Originalitat, que reconeix l’esforç dels participants en comunicar de forma creativa i innovadora a través de les xarxes socials els resultats de la seva investigació, es van presentar setze treballs entre els quals hi havia un còmic, vídeos d’experiments, un documental, una mini sèrie, informatius i collages de fotos. El jurat, format per Barbara Vastenavond, directora Executiva i Eva Pocurull, directora Acadèmica del programa Repte Experimenta, i els assessors en matèria audiovisual, Miquel Piris, redactor especialitzat en ciència de l’InfoK i Núria Vilanova, directora i presentadora del mateix programa, van valorar com a proposta més original la minisèrie creada pels alumnes de 3r d’ESO del col·legi Santa Teresa de Jesús de Tarragona. En tres episodis van reflectir la feina i experiments fets creant una sèrie envoltada de misteri que va tenir els seus seguidors a la xarxa en suspens durant uns dies.

No oblidem que l’objectiu del Repte Experimenta és impulsar les STEAM que inclou l’A d’Arts i per això volem reconèixer l’esforç dels participants per treballar de forma transversal, implicant no només les àrees de coneixement de la ciència i la tecnologia, sinó també l’àmbit lingüístic, digital o artístic”, conclou Barbara Vastenavond.