23/11/2021

Els alumnes de secundària Paula Jària, Victor Nadal i Jorge de la Torre guanyen els Premis de Recerca en Química

Marc Boada, director de l’Associació per a la difusió del coneixement científic Pèndulum, ha realitzat una xerrada-espectacle durant l’acte

Fomentar i premiar la vocació investigadora i científica entre els estudiants de tercer i quart d’ESO i batxillerat. Aquest és l’objectiu principal dels Premis de Recerca en Química, que organitza la Facultat de Química de la URV i patrocina l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT) des de fa més de 20 anys. L’acte de lliurament de guardons, que aquest any ha recuperat la presencialitat, s’ha fet aquest 22 de novembre en un acte públic a l’Aula Magna del campus Catalunya.

El primer premi d’aquesta 23ena edició ha estat per Paula Jària, de l’Institut Martí i Franquès de Tarragona pel seu treball “Bioplàstic, el retorn de la natura”. L’autora ha rebut 1.000 euros i 800 euros pel centre on estudia. El segon premi se l’ha endut Víctor Nadal pel seu treball “Del residu al bioplàstic”, dotat amb 600 euros per a ell i 400 euros per al centre, el Col·legi La Salle de Tarragona. Finalment, el tercer premi ha estat per Jorge de la Torre, del Col·legi Claver de Raimat de Lleida, pel seu treball “Un comprimit de química: l’Aspirina”. L’estudiant ha rebut  300 euros i 200 euros pel seu centre escolar. També s’ha lliurat un diploma de reconeixement a la resta d’estudiants i centres de secundària que han participat en el concurs. Enguany s’han presentat un total de 13 treballs de recerca.

Imatge de l’experiment “Química a més de 1.000 ºC” que ha fet Joan Boada.

Durant l’acte, el director de l’Associació per a la difusió del coneixement científic Pèndulum, Marc Boada, ha realitzat una xerrada amb el títol,“Química a més de 1.000 ºC”, durant la qual ha parlat del paper que ha tingut la química des de l’antiguitat, tant per a la humanitat com per a la seva vida, el que l’ha portat a estudiar i optimitzar diferents mètodes per obtenir lingots de metalls purs de molts dels elements de la Taula Periòdica. Com a cloenda de l’acte ha fet un experiment d’obtenció de coure metàl·lic a partir del mineral de malaquita.

A l’acte de lliurament de premis hi han participat la rectora de la URV, María José Figueras; la degana de la Facultat de Química Yolanda Cesteros; Maribel Matheu, secretària de la Facultat i Montserrat Vallverdú, presidenta de la Comissió de Comunicació de l’AEQT.