09/04/2019

Impulsen un projecte per fomentar el raonament científic a les aules de P5

Es tracta d'un projecte coordinat per la URV i que ha comptat amb la participació de l'IPHES. Hi han pres part 140 nens i nenes de P5 de centres públics d'escoles situades en contextos en risc d’exclusió social

Una activitat de reflexió i indagació al voltant d'un conte amb la investigadora Maite Novo.

La comunitat científica ha identificat l’alfabetització científica durant l’educació infantil com una pràctica que estableix no només les bases de la futura comprensió de la ciència sinó que també millora l’assoliment d’importants habilitats i actituds per a l’aprenentatge. Seguint aquestes bases, les investigadores de la URV  Maite Novo –responsable del projecte- i Carme Garcia-Yeste, del grup de recerca MEDIS (Metodologia de la Recerca Educativa amb Impacte Social) lideren un projecte interuniversitari en què hi participen l’IPHES (Institut Català de Paleoecologia Humana i Evolució Social), la Universitat Autònoma de Madrid (UAM), la Universitat de Burgos (UBU), la Universitat de Barcelona (UB) i el Museu de l’Evolució Humana.

El projecte, finançat per la Fundació Espanyola per a la ciència i la Tecnologia (FECYT), porta per títol “Indagació en activitats infantils (3-6 anys): activitats d’aula per al foment del raonament científic” i està centrat en la realització d’actuacions d’aula per al foment del raonament científic en alumnes d’educació infantil. A les comarques tarragonines, hi han participat un total de 140 nens i nenes de P5 de centres públics, caracteritzats per ser escoles situades en contextos en risc d’exclusió social (minories ètniques, immigració i baix nivell socioeconòmic).

Activitats de separació sòlid-sòlid a l’aula.

Adaptant-se a les particularitats de cada centre, s’han dissenyat unes activitats especials dirigides a aquestes franges d’edat seguint la metodologia de l’aprenentatge basat en la indagació. Aquesta metodologia permet utilitzar la curiositat natural dels infants per a fomentar el plantejament de preguntes i la cerca de respostes basada en l’observació, experimentació i reflexió, afavorint el desenvolupament cognitiu dels infants que han realitzat investigadores i investigadors de la Universitat. També s’han dut a terme sessions dirigides per Miquel Guardiola, arqueòleg i responsable de l’àrea de socialització de l’IPHES, qui elabora eines prehistòriques en directe, els demostra la seva eficàcia amb aplicacions concretes. El projecte es troba ara mateix en la seva fase final, recollint evidències després de les intervencions d’aula.

Les dades més rellevants provindran de les entrevistes semiestructurades que estan fent als infants que han participat. Esperem que tinguin una idea més clara de què és la ciència, de la seva rellevància i importància en el nostre dia a dia.  Els infants amb qui s’ha treballat pertanyen a col·lectius en risc d’exclusió social i alta vulnerabilitat, nenes i nens que habitualment  no tenen un contacte amb el món de la ciència o la cultura científica.