22/11/2018

Investigadores de la URV i de l’ICIQ parlaran de “La ciència de la xocolata” a la Biblioteca de Torredembarra

S’han programat nou tallers que tracten del cacau des de diferents àmbits de la recerca. Amb aquest projecte, impulsat per la Universitat Rovira i Virgili i l'Institut Català d’Investigació Química, es vol fomentar les vocacions científiques, especialment entre les nenes

El proper dimarts 27 de novembre a la Biblioteca Mestra Maria Antònia de Torredembarra es parlarà de cacau i dels seus orígens. La Laura Bricio, investigadora del Departament d’Història i Història de l’Art de la URV explicarà d’on prové la xocolata, quines cultures l’utilitzaven en la antiguitat i per a què, en el que serà el primer dels nou tallers que el darrer dimarts de cada mes i fins al juliol de 2019 acollirà la biblioteca. La iniciativa la impulsen la Unitat de Comunicació de la Ciència de la URV i l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ), en el marc d’un projecte per fomentar les vocacions científiques, especialment entre les nenes.

Els tallers s’han enfocat des d’un punt de vista molt experimental i amb la voluntat de parlar del cacau des de diferents disciplines de la ciència. Així, a més d’història, també es parlarà de salut, d’economia, de química, de publicitat, de bioquímica, de tecnologia, d’enginyeria química, o de cristal·lització. El conjunt de sessions que conformen aquest projecte pretenen mostrar la recerca i coneixement que s’amaga darrera d’un producte tant quotidià com la xocolata. Els tallers serviran també per posar en valor la tasca d’investigadores que des de diferents aproximacions aporten coneixement sobre el món que ens envolta i per tant, contribueixen en el progrés de la societat en termes de salut, sostenibilitat o millora del medi ambient. Estan recomanats per a nenes i nens de 9 a 12 anys, tot i que les franges són flexibles depenent del taller.

Imatge del taller "Els orígens de la xocolata", a la Biblioteca Pública de Tarragona.
Imatge del taller “Els orígens de la xocolata”, a la Biblioteca Pública de Tarragona.

L’objectiu de La Ciència de la xocolata és compartir coneixement científic amb els nens i nenes que assisteixin als tallers per fomentar el seu interès per la ciència i per la recerca com a professió. Es vol incidir especialment en encoratjar vocacions científiques entre les nenes donant visibilitat a investigadores que actualment fan recerca puntera a la URV i a l’ICIQ. Tant la recerca que porten a terme com la seva experiència vital són importants per a convertir-se en referents dels nens i nenes que participen en aquest projecte.

Experiència d’èxit

El cicle La ciència de la xocolata es va iniciar com a prova pilot a principis de l’any 2017 i s’impartia als alumnes de 5è i 6è de primària de l’escola Pau Delclòs de Tarragona. La iniciativa va ser valorada molt positivament entre professors, investigadores i alumnes, i l’èxit de la experiència va fer que s’obrís l’activitat a tots els públics. Posteriorment es va programar a la Biblioteca Pública de Tarragona i també a la Biblioteca Xavier Amorós de Reus.

Aquesta iniciativa s’ha fet també en col·laboració amb el Campus Extens de la URV i està cofinançada per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades.

2018

27 de novembre: “Els orígens de la xocolata”. Laura Bricio, Departament d’Història i Història de l’Art de la URV.

18 de desembre: “El negoci de la xocolata”. Dolors Setó, Departament de Gestió d’Empreses de la URV.

2019

29 de gener: “Impressió 3D”. Gisela Colet, Àrea de Suport a la Recerca de l’ICIQ

26 de febrer: “La xocolata com a aliment”. Judit Companys, Departament de Medicina i Cirurgia de la URV.

26 de març: “Desxifrant l’ADN del cacau”. Katherine Gil, Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la URV.

30 d’abril: “La química de la xocolata”: Ester Iniesta, estudiant de doctorat de l’ICIQ.

28 de maig: “Els cristalls de la xocolata”. Marta Martínez, Unitat de Difracció de Raigs X de l’ICIQ.

25 de juny: “La xocolata a la publicitat”. Iolanda Tortajada, Departament d’Estudis de Comunicació de l’ICIQ.

9 de juliol: “L’alimentació del futur”. Sílvia de Lamo, Departament d’Enginyeria Química de la URV.

Tríptic del cicle la Ciència de la Xocolata a Torredembarra