08/09/2020

La dieta mediterrània retarda l’envelliment de les cèl·lules

Les persones que segueixen aquest patró d’alimentació tenen un escurçament més lent d’unes seqüències d’ADN anomenades telòmers

La velocitat d’escurçament d’unes seqüències d’ADN anomenades telòmers està relacionada amb l’esperança de vida. Com més ràpid s’escurcen, més emmalaltim i menys temps vivim. Per això, una forma de prevenir les malalties és prevenint l’escurçament dels telòmers. El material genètic s´organitza en cromosomes dins al nucli de les nostres cèl·lules. Els telòmers son les estructures situades als extrems dels cromosomes i protegeixen el nostre material genètic. Sense telòmers les cèl·lules no viurien, així que es podrien considerar com el rellotge biològic de la vida cel·lular, ja que la seva longitud disminueix a mesura que envellim de manera natural. Com més curts són els telòmers, més malalties es produeixen i augmenta el risc de mortalitat.

Ara, un grup investigador de la Unitat de Nutrició Humana de la Universitat Rovira i Virgili ha realitzat una revisió d’estudis científics previs amb la col·laboració de dades d’investigadors de diferents països i ha conclòs que les persones que s’adhereixen més a la dieta mediterrània tenen els telòmers més llargs en comparació a les que s’hi adhereixen menys. Aquests resultats demostren que la velocitat d´escurçament dels telòmers – un paràmetre clau relacionat amb l’esperança de vida- es pot reduir seguint aquest patró dietètic.

D’esquerra a dreta, Jordi Salas-Salvadó, Nerea Becerra-Tomàs, Pablo Hernández-Alonso i Sílvia Canudas Puig.

Els resultats d’aquest estudi, publicats a la revista científica Advances in Nutrition s’han obtingut després d’analitzar totes les investigacions epidemiològiques i els assajos clínics en humans presents en la literatura científica fins el desembre del 2018, valorant la relació entre l´adherència a una dieta mediterrània i l´escurçament dels telòmers. Aquesta recerca ha estat liderada pels investigadors Sílvia Canudas (Universitat Rovira i Virgili), Nerea Becerra-Tomàs (Universitat de València) i Pablo Hernández-Alonso (Instituto de Investigación Biomédica de Málaga), tots integrants de l’equip liderat per l’investigador Jordi Salas-Salvadó, del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat Rovira i Virgili, i investigador principal del CIBERobn i de l’Institut d’Investigació Sanitària Pere Virgili, dels quals també formen part els altres investigadors.

La dieta mediterrània s´ha relacionat sistemàticament amb una sèrie de beneficis per la salut, incloent la disminució del risc de malalties cardiovasculars i càncer. De fet, és considerada una de les dietes de les que més evidencia tenim per la prevenció de malalties cardiovasculars i afavorint un envelliment saludable, en part degut a les seves reconegudes propietats antiinflamatòries i antioxidants altament demostrades, les quals poden impactar en la longitud dels telòmers.

El treball inclou 8 estudis observacionals, i comprèn 13.733 participants de 5 països diferents seleccionats a partir d’una cerca bibliogràfica per poder identificar l´associació entre l’adherència a un patró de dieta mediterrània amb l´escurçament dels telòmers.

“Un punt de original i de qualitat de l´estudi és la participació dels investigadors principals dels articles revisats, proporcionant dades inèdites per poder reunir els resultats de l’estudi”, explica Jordi Salas-Salvadó. Aquest treball suposa l´anàlisi més ampli realitzat fins ara que mostra una associació beneficiosa de la dieta mediterrània i l´escurçament dels telòmers.

Referència bibliogràfica: Silvia Canudas, Nerea Becerra-Tomas, Pablo Hernández-Alonso, Serena Galié, Cindy Leung, Marta Crous-Bou, Immaculata De Vivo, Yawen Gao, Yian Gu, Jelena Meinilä, Catherine Milte, Sonia García-Calzón, Amelia Marti, Virginia Boccardi, Melissa Ventura-Marra and Jordi Salas-Salvadó. Mediterranean diet and telomere length: a systematic review and meta-analysis. Advances in Nutrition 2020 Jul 30;nmaa079. Doi: 10.1093/advances/nmaa079.