12/07/2021

La URV busca mentores per al projecte Inspira STEAM, per fomentar vocacions científiques entre les noies

Investigadores de l’ETSE i l’ETSEQ organitzen i coordinen aquesta iniciativa al Camp de Tarragona, que està dirigida a alumnes de sisè de primària. La primera sessió informativa virtual es fa aquest proper dimecres

Acompanyar, ser referents i motivar l’alumnat de sisè de primària, especialment les noies, per fomentar les seves vocacions científiques i tecnològiques. Aquests són els principals objectius del projecte Inspira STEAM, una iniciativa pionera que, un curs més, busca mentores i també mentors per col·laborar amb les escoles a donar a conèixer la seva experiència i fomentar les STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques). La voluntat és fer créixer aquest projecte en el que la URV hi col·labora activament des del curs 2019-20 i que tindrà continuïtat durant el proper curs 2021-22.

Inspira està coordinat a nivell de l’Estat espanyol per la Universitat de Deusto des del 2016 i la URV lidera, organitza i coordina el projecte a la província de Tarragona a través de l’ETSE i l’ETSEQ, i de la mà de la professora del Departament d’Enginyeria Mecànica Cristina Urbina. Aquest curs passat van participar a la demarcació 12 escoles, amb 338 nois i 356 noies, i 67 mentores, 17 de les quals formen part de 7 departaments diferents de la Universitat. Les mentores i mentors es dediquen a la ciència i a la tecnologia i desenvolupen la seva activitat professional en diferents àmbits: acadèmic, empresarial, investigació, gestió, etc. A nivell de tot l’Estat espanyol, aquest curs 2020-21, han participat 119 escoles, 310 mentores 2571 nenes i 2755 nens.

Al llarg de sis sessions de treball que es fan en horari lectiu, les mentores i mentors participen de forma altruista abordant temes com els estereotips que els envolten, els referents, les possibilitats de feina en el camp tecnològic i el paper de les dones a la ciència al llarg de la història. Amb aquestes trobades entre mentores i noies es vol ajudar a dissipar dubtes i objeccions sobre les professions en ciència i tecnologia, aclarir les seves motivacions i afermar la seva autoestima per iniciar aquest camí professional, si així ho desitgen.

Les persones que vulguin participar com a voluntàries en el projecte i els centres escolars que vulguin acollir les sessions  ja es poden inscriure via web fins al 30 de setembre (escollint Nodo Tarragona) o posant-se en contacte amb l’equip de Tarragona que coordina l’activitat. També s’han programat sessions informatives virtuals per a aquest proper dimecres 14 de juliol i per al 8 de setembre a les 13.30 h.

Inspira STEAM és un projecte promogut per la Universitat de Deusto, que compta amb la col·laboració a Tarragona del Consell Social de la URV, l’ETSEQ, l’ETSE, Dow, BASF, Dupont, Elyx Polymers S.L. i IPHES. A l’Estat espanyol, compta amb la col·laboració de Innobasque a Euskadi, CIOnet a Madrid, la Universitat de Jaén a Andalusia, la Universitat de Vigo i la Universitat de la Corunya a Galícia, la Universitat d’Oviedo a Astúries, la UCAM a Múrcia i el suport de les diputacions forals d’Àlaba, Biscaia i Guipúscoa, a més de la BBK, Dow, Silk, HP Foundation, Ajuntament de Donostia-Sant Sebastià, la Xarxa de parcs Tecnològics d’Euskadi, Debegesa, IJII, BASF, la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de l’Hospitalet i Astúries 4STEAM.