20/10/2021

Les persones amb menys recursos tenen més risc d’adoptar estils de vida i dietètics no saludables

L'estudi, en què hi participa un equip investigador de la URV-IIPSV, analitza dades de més de 1.500 persones d’entre 55 i 80 anys de Catalunya que formen part del projecte Predimed Plus per fer front a l’obesitat

Un equip investigador de la Fundació Institut Universitari per a la Recerca a l’Atenció Primària de Salut Jordi Gol i Gurina (IDIAP Jordi Gol), la Universitat Rovira i Virgili i l’IISPV -que formen part del CiberObn- i centres associats al projecte PREDIMED-Plus de Catalunya, han publicat recentment un article en què relacionen el fet de viure en una àrea socioeconòmicament deprimida amb la qualitat de la dieta i l’activitat física. Segons aquesta recerca que compta amb dades de 1.512 persones d’entre 55 i 80 anys a Catalunya, tenir ingressos baixos es vincula amb seguir una dieta menys saludable i amb dur a terme menys activitat física. S’ha constatat, per exemple, un major consum de cereals refinats i un menor consum de fruita entre les persones amb menys recursos econòmics.

Els resultats de l’estudi mostren que les persones amb menys recursos consumien més pastisseria industrial, en comparació amb les que tenien una millor situació econòmica. A més, el grup amb menys recursos econòmics estava integrat d’un percentatge més gran de persones amb estudis inferiors i en situació d’atur. En aquest grup, que també segueix millor el patró de dieta mediterrània es va observar que hi havia un  percentatge més alt de persones sedentàries o amb hipertensió.

Una imatge de l’equip investigador de la URV-IISPV i de l’IDIAP Jordi Gol.
Les dones mengen més sa, però fan menys activitat física

En el marc de l’estudi publicat a la revista científica Nutrients es van classificar els participants en quatre categories: dieta no saludable i baixa activitat física; dieta no saludable i alta activitat física; dieta saludable i baixa activitat física; i dieta saludable i alta activitat física. Els investigadors van trobar que, en general, les dones seguien una dieta mediterrània en major proporció, el que es considera una dieta saludable. Per exemple, el 68,3% de les persones que seguien una alimentació saludable però feien poc esport eren dones. En el cas de les persones amb un patró alimentari saludable i que realitzava molta activitat física, el 59,8% també eren dones.

En l’article hi ha participat la investigadora de la Unitat de Nutrició Humana de la URV-IISPV la investigadora Nancy Babio i el catedràtic Jordi Salas-Salvadó, responsable d’aquesta unitat de recerca. Encapçala el treball Josep Basora, membre de la Fundació Institut Universitari per a la Recerca a l’Atenció Primària de Salut Jordi Gol i Gurina (IDIAP Jordi Gol), que també és investigador de la Unitat de Nutrició Humana. Tots tres junt amb d’altres investigadors del projecte formen part del Consorci Ciber, Fisioteràpia de l’Obesitat i Nutrició (CiberObn).

Projecte Predimed-Plus

El projecte Predimed-Plus s’ha convertit en el major repte d’investigació sobre nutrició realitzat a Espanya. S’hi avalua l’efecte d’una intervenció intensiva amb objectius de pèrdua de pes, basada en el consum d’una dieta mediterrània hipocalòrica, promoció d’activitat física i teràpia conductual en la prevenció de malalties cardiovasculars

Referència bibliogràfica: Basora, J.; Villalobos, F.; Pallejà-Millán, M.; Babio, N.; Goday, A.; Zomeño, M.D.; Pintó, X.; Sacanella, E.; Salas-Salvadó, J. Deprivation Index and Lifestyle: Baseline Cross-Sectional Analysis of the PREDIMED-Plus Catalonia Study. Nutrients 2021, 13, 3408. https://doi.org/10.3390/nu13103408