21/03/2019

Prop de 200 alumnes de 5è i 6è de primària exposen els seus projectes científics al campus Terres de l’Ebre

El Congrés de Petits Científics i Científiques de Catalunya s'ha fet per primera vegada a l’Ebre i ha comptat amb el suport dels estudiants dels graus d’Educació Infantil i Primària de la URV

Imatge d'un dels tallers que s'han impartit aquest matí al campus ebrenc sobre anàlisis d'aigua

La filosofia d’un congrés científic extrapolada a la dinàmica de les aules de primària i secundària, amb pòsters i presentacions incloses. Aquesta és la idea neuràlgica del Congrés de Petits Científics i Científiques de Catalunya, una iniciativa del Grup d’Atenció a les Altes Capacitats  (GAC) de l’ICE de la Universitat de Barcelona, que enguany per primera vegada té una de les seus a les Terres de l’Ebre, i compta amb la participació activa del campus Terres de l’Ebre de la URV.El campus acull al llarg de tota la jornada d’avui prop de 200 alumnes de 5è i 6è de primària i una trentena de professors de cinc escoles catalanes: l’Institut Escola Daniel Mangrané de Jesús-Tortosa, l’Escola Núria Morer i Pi de Planoles (ZER Comte Arnau), l’Escola Alba de Lleida, i el Centre Oms i de Prat de Manresa.

L’objectiu d’aquest congrés, segons explica Rosa Vela, del Grup d’Atenció d’Altes Capacitats, és donar a conèixer la ciència als alumnes “d’una manera competencial i sense que ningú se senti exclòs”, apunta Vela. De fet, aquest congrés està pensat per als alumnes d’altes capacitats però buscant un espai on tots els alumnes, independentment de la seua manera d’aprendre o la velocitat amb què ho fan, puguin sentir que formen part del grup. I també amb una clara intenció de trencar els estereotips de gènere envers la pràctica científica. “Busquem que aquesta iniciativa agradi a tots, fent servir metodologies que siguin motivadores per a tots”, assenyala Marc Curto, director de l’Escola El Temple de Tortosa i coordinador del congrés a Tortosa.

“Es tracta d’un projecte molt interessant per als nostres estudiants, ja que a nivell de formació els permet compaginar els continguts teòrics amb els pràctics”, apunta Josep Holgado, responsable dels ensenyaments dels graus d’Educació Infantil i d’Educació Primària del campus Terres de l’Ebre. De fet, una vintena d’estudiants d’aquest grau han participat activament en els tallers impartits aquest matí al campus ebrenc com activitats complementàries als congrés.

“No havia fet mai robòtica i vaig pensar que seria interessant veure com treballen els alumnes i m’he quedat sorpresa de com activa la creativitat dels xiquets i xiquetes”, explica Noemí Bayo, estudiant de segon del grau d’Educació Primària. “Són molt interessants els projectes sobre l’aigua que han treballat, ens han servit per tenir idees de temes que podem portar a l’aula quan siguem mestres”, assenyalen per la seua banda Mercè Favà i Raquel Llorca, de quart d’Educació Primària. Totes dues han estudiat l’especialitat d’atenció a la diversitat on les altes capacitats és un dels temes que es tracta. Per això la jornada d’avui els està resultant especialment útil. Concretament, els estudiants del campus han col·laborat en els tallers d’habilitats comunicatives i de tècniques de relaxació i també al de robòtica.

Un moment de la inauguració del Congrés amb Rosa Vela, del GAC; Montse Perelló, directora dels serveis territorials d’Ensenyament a l’Ebre; Josep Holgado, de la URV, i Josep Mateu, de l’Institut Dertosa

Al matí s’han fet els tallers i a la tarda es faran les presentacions de les comunicacions a l’aula magna. Cada centre presentarà el projecte que ha desenvolupat al voltant de l’aigua. Per exemple, els de l’Institut Escola Daniel Magrané de Jesús s’han centrat en el tema de la regressió del delta de l’Ebre.

Aquest és el tercer any que es celebra el Congrés de Petits Científics i Científiques de Catalunya en primària i el sisè en secundària. L’altra seu del Congrés per alumnes de primària serà Barcelona, el 16 de maig, i de les Terres de l’Ebre hi participarà L’Escola El Temple. El de secundària té com a seus Barcelona, Lleida i Olot. A cada congrés hi participen cinc centres de cinc territoris de Catalunya (Tarragona-Terres de l’Ebre, Girona, Lleida, Barcelona i la Catalunya central).