01/07/2019

Una app millora el seguiment dels pacients que reben un tractament d’immunoteràpia oral als aliments

AlerGo és una aplicació pionera que ha estat impulsada per la Secció d'Al·lergologia de l'Hospital Universitari Joan XXIII i desenvolupada pel grup de recerca Smart Health de la URV

Millorar la comunicació i el seguiment dels pacients que reben un tractament d’immunoteràpia oral als aliments és l’objectiu d’AlerGo, una aplicació pionera que ha estat impulsada per la Secció d’Al·lergologia de l’Hospital Universitari Joan XXIII de Tarragona i que ha desenvolupat el grup de recerca Smart Health, del Departament d’Enginyeria Informàtica i Matemàtiques de la Universitat Rovira i Virgili, que lideren els investigadors Antoni Martínez-Ballesté i Agustí Solanas.

La immunoteràpia oral als aliments és un protocol que l’hospital desenvolupa des de l’any 2011 i que encapçala l’al·lergòloga Vanessa Gázquez. Consisteix en administrar al pacient amb al·lèrgia alimentària petites dosis de l’aliment al qual és al·lèrgic, i que es van augmentant de forma progressiva fins assolir una dosi de manteniment que li permeti normalitzar la seva dieta evitant reaccions adverses. En tractar-se d’un tractament de risc, requereix d’un seguiment mèdic molt proper i personalitzat, per tal de poder identificar a temps qualsevol incidència i poder reaccionar o fer prevenció.

Antoni Martínez Ballesté i Agustí Solanas, membres del grup de recerca Smart Health, que ha desenvolupat l’app.

AlerGo consisteix en una web que utilitza l’equip mèdic i una app per al pacient, mitjançant les quals es pot fer el seguiment del tractament d’immunoteràpia. Amb aquesta aplicació, el pacient pot resoldre dubtes a través d’un sistema de missatgeria, notificar qualsevol incidència al metge, qui rebrà un avís al mòbil, o consultar les dades mèdiques més rellevants, com ara quin ha de ser el tractament en cas de reacció adversa o quina dosi dària pot prendre de l’aliment sobre el qual realitza la immunoteràpia.

L’app s’ha provat de moment amb 20 pacients durant la fase pilot, i només la poden utilitzar les persones que segueixen aquesta teràpia, a través d’un codi d’usuari que facilita el metge. Aquesta iniciativa va rebre el premi a la millor comunicació de la Jornada de Cloenda de la Societat Catalana d’Al·lèrgia i Immunologia Clínica, que es va fer a Barcelona a mitjans de juny.

Un problema de salut emergent

L’al·lèrgia als aliments és un problema de salut que afecta més de 17 milions de persones a Europa, de les quals gairebé 4 milions són nens o joves. Un cop s’estableix el diagnòstic d’al·lèrgia alimentària, el primer i principal tractament, amb una fiabilitat del 100%, és eliminar aquest aliment de la dieta. Tot i així, es poden presentar reaccions adverses per ingesta accidental, i aquests riscos fan que en els darrers anys s’hagin desenvolupat protocols d’immunoteràpia oral amb aliments, que està presentant molt bona resposta en pacients.