14/02/2019

Una xerrada sobre el vi a l’antiguitat inaugura el cicle de divulgació La ciència del vi

Jordi Diloli, investigador del grup de recerca GRESEPIA, protagonitza la primera de les nou xerrades organitzades per la unitat ComCiència en col·laboració amb la Facultat d'Enologia. En cada sessió es fa el tast de dos vins de la DO Tarragona.

L'investigador Jordi Diloli a l'inici de la seva xerrada.

Quines pistes ens indiquen com va ser el conreu de la vinya a l’antiguitat? Com i on s’han trobat les primeres restes de vi? Quan va arribar a la península ibèrica? Jordi Diloli, investigador del grup de recerca GRESEPIA, del Departament d’Història i Història de l’Art de la URV, va desgranar ahir els detalls que han ajudat als arqueòlegs a fer-se una composició de quin paper tenia el vi a fa 6.000 anys, i com va evolucionar la seva producció, conservació i consum al llarga dels segles. Ho va fer davant d’una cinquantena de persones que van omplir l’Espai Turisme de Tarragona per assistir a la primera de les nou xerrades que conformen el cicle La ciència del vi. Es tracta d’una proposta de divulgació científica organitzada per la Unitat de Divulgació de la Ciència (ComCiència) en col·laboració amb la Facultat d’Enologia, la DO Tarragona i el Patronat de Turisme de Tarragona.

L'Espai Turisme de Tarragona es va omplir per assistir a la primera xerrada del cicle.
L’Espai Turisme de Tarragona es va omplir per assistir a la primera xerrada del cicle.

L’objectiu d’aquest projecte és apropar el coneixement científic a la societat, de la mà d’investigadors que fan recerca a la Universitat en àmbits molt diversos, però amb el vi com a element comú. Per aquest motiu, durant cada xerrada es poden tastar dos vins de la DO Tarragona que tenen relació amb el tema del qual es parla a cada sessió, i que compten amb el comentari de tast que fan estudiants del darrer curs de la Facultat d’Enologia de la URV.

En la primera sessió, a més, es va tastar el vi fet a l’estil ibèric, un projecte experimental fet entre la Facultat i el grup GRESEPIA, amb la intenció d’elaborar vi com es creu que feien els ibers.

L'enòloga de la URV, Montse Nadal, va fer la nota de tast del vi fet a l'estil ibèric.
L’enòloga de la URV, Montse Nadal, va fer la nota de tast del vi fet a l’estil ibèric.
Una mirada multidisciplinar

Aquest nou cicle vol mostrar que darrere de cada glop de vi s’amaga no només molta recerca històrica, sinó també d’altres disciplines científiques que el converteixen en un producte viu, únic i en evolució constant. I es fa apropant el coneixement d’investigadors, investigadores i docents de la Universitat Rovira i Virgili al públic general.

Per aquest motiu, els temes triats són d’àmbits diversos. A banda del vi a l’antiguitat, durant aquest cicle també es parlarà de vi i salut, de les catedrals del vi, dels maridatges, de l’enocomunicació, de tot el procés que se segueix des de que es conrea la vinya fins que es produeix el vi al celler, de les tècniques de màrqueting per veure el vi, de les sensacions que produeix el seu consum i finalment de l’herència que hem heretat de grecs i romans respecte aquest producte.

Les sessions es fan el segon dimecres de cada mes -excepte els mesos d’agost i setembre- i la iniciativa ha tingut tan bona acollida entre el públic que les places per a les properes sessions ja s’han exhaurit.