03/02/2015

El Centre de Canvi Climàtic digitalitza 3,5 milions de dades climàtiques per al projecte UERRA

El Centre de Canvi Climàtic C3 de la URV digitalitza 3,5 milions de dades climàtiques per al projecte europeu UERRA. L’última assemblea d’aquest projecte, que pretén fer anàlisis d’alta resolució del clima europeu, s’ha reunit els dies 27 i 28 de gener al campus Terres de l’Ebre, a Tortosa

La segona assemblea del projecte europeu UERRA (Uncertainties in Ensembles of Regional ReAnalyses) ha finalitzat amb èxit.

Així, els 9 grups de treball en què s’estructura aquest projecte han complit els objectius que s’havien marcat fa un any, quan es va posar en marxa. El C3 de la URV és l’únic organisme de l’Estat espanyol que participa al UERRA i la seua aportació ha consistit en digitalitzar 3,5 milions de dades climàtiques provinents de diferents serveis de meteorologia i organismes de l’Estat espanyol, Turquia, Egipte, Marroc, Algèria o Alemanya.

“La principal línia de dades climàtiques que hem fet servir va des del 1961 fins a l’actualitat, però també hem digitalitzat dades del 1900 al 1960”, explica Linden Ashcroft, científica australiana, que s’ha incorporat recentment a l’equip del C3.

La següent tasca que té el grup de recerca és revisar i homogeneïtzar aquestes dades, mentre que la resta de grups de treball que formen part del projecte europeu treballen altres camps com les tècniques d’assimilació i modelització numèrica d’aquestes dades, la comparació de models climàtics per veure si diuen el mateix o hi ha diferències, i l’adaptació d’aquesta informació per fer-la disponible per als diferents usuaris, ja siguin serveis de meteorologia, d’agricultura o d’energia.

L’objectiu final del projecte, que té una durada de tres anys, és aconseguir una anàlisi climàtica d’alta resolució de la regió europea per tal de pal·liar les incerteses que encara existeixen en l’estudi del clima. “La feina que estem fent ara serà molt útil per als científics que estudien el canvi climàtic d’aquí 5 o 10 anys, els permetrà disposar d’unes dades molt més precises per fer les projeccions de canvi climàtic”, afegeix Ashcroft.

També ajudarà a millorar el monitoratge climàtic, les alertes primerenques d’extrems climàtics o la producció de serveis climàtics.

La propera assemblea del projecte UERRA se celebrarà el gener del 2016 a Toulouse. En la de Tortosa hi ha participat vint-i-cinc científics d’arreu d’Europa, entre els quals hi havia el professor anglès Phil Jones, honoris causa per l’URV i el primer científic que va documentar l’escalfament global, el suec Per Unden, o Albert Klein-Tank del Servei Meteorològic Holandès.

El consorci del projecte UERRA l’integren diverses universitats i serveis de meteorologia europeus entre els quals destaca el Servei de Meterologia de Suècia (SMHI), METEO-FRANCE(MF), l’institut de meteorologia d’Holanda (KNMI), l’Oficina de Meteorologia de Regne Unit (MO), la Universitat de l’Est d’Anglia al Regne Unit (UEA), el  MeteoSwiss, o la Universitat de Bonn.