25/04/2017

El nou taller del cicle “Ciència i xocolata” dóna a conèixer el món dels cristalls

L'ha impartit la investigadora Marta Martínez, de la Unitat de Difracció de Raigs X de l'ICIQ, als estudiants de 6è de Primària de l'escola Pau Delclòs

Què és un cristall? De quins tipus n’hi ha? Com són els de la xocolata? Els estudiants de 6è de Primària de l’Escola Pau Delclòs de Tarragona han après aquest matí per què un canvi en l’estructura dels cristalls de la xocolata fa que se n’alteri el gust i la textura. Ha estat al quart taller del cicle “Ciència i Xocolata”, una iniciativa impulsada per l’Institut Català d’Investigació Química (ICIQ) i la URV que té per objectiu fomentar les vocacions científiques entre els estudiants i incidir especialment en transmetre l’interès per la recerca entre les nenes.

El taller l’ha impartit Marta Martínez, investigadora de la Unitat de Difracció de Raigs X de l’ICIQ, que ha explicat què és un cristall i com aquests estan presents a molts dels materials que ens envolten a la vida quotidiana. Els estudiants han après que de formes cristal·lines n’hi ha moltes i de molt variades, i que en el cas de la xocolata, les diferents formes cristal·lines que pot tenir són les que determinen les seves característiques de textura, consistència i gust.

La investigadora Marta Martínez impartint el taller.

El cicle” Ciència i xocolata” consta de cinc sessions teòric-experimentals que la URV i l’ICIQ van iniciar el mes de gener. Els tallers estan conduïts per investigadores de les dues institucions, i tenen l’objectiu de compartir coneixement científic amb alumnes de 5è i 6è de primària per fomentar el seu interès per la ciència i per la recerca com a professió. Es vol incidir especialment en encoratjar vocacions científiques entre les nenes a través de donar visibilitat a investigadores que actualment fan recerca puntera a la URV i l’ICIQ. Tant la recerca que porten a terme com la seva experiència vital són importants per a convertir-se en referents de les nenes i nens que participen en aquest projecte.

Els estudiants van manipular diferents tipus de cristalls.
La ciència i la xocolata, des de cinc vessants

A la primera sessió, “L’ADN de la xocolata”,  els estudiants van conèixer com són les llavors del cacau, van saber de quin fruit s’extreuen i fins i tot les van tastar. Després d’una petita introducció teòrica per aclarir conceptes -alguns dels quals ja s’havien treballat a classe-, van experimentar com a científics al laboratori. Entre tots, i guiats per la investigadora Katherine Gil, doctoranda del Departament de Bioquímica i Biotecnologia de la Universitat Rovira i Virgili, van extreure una mostra de l’ADN del cacau, un experiment senzill que es pot fer a casa.

La segona sessió va servir per descobrir “Els orígens de la xocolata”, d’on prové aquest producte i quines cultures la utilitzaven i per a què. Al taller també van aprendre a través de l’experimentació com elaborar una beguda de cacau tal i com feien els asteques. El va impartir Laura Bricio, investigadora del grup de recerca Seminari de Protohistòria i Arqueologia (GRESEPIA) de la URV.

Durant la tercera sessió es van treballar els conceptes bàsics relacionats amb el cacau. A partir d’un tast de diferents tipus de xocolata, els estudiants de 5è van aprendre a distingir quina és la més saludable fixant-se en les seves propietats organolèptiques. El taller el va impartir Rosa Maria Valls, investigadora del Departament de Medicina i Cirurgia de la Universitat Rovira i Virgili.

Aquest projecte pretén mostrar la recerca i coneixement que s’amaga darrera d’un producte tant quotidià com la xocolata. Els tallers també serviran per posar en valor la tasca d’investigadores que des de diferents aproximacions aporten coneixement sobre el món que ens envolta i per tant, contribueixen en el progrés de la societat en termes de salut, sostenibilitat o millora del medi ambient.