28/04/2020

Investigadores de la URV treballen en el desenvolupament d’un dispositiu per a la detecció ràpida de la COVID-19

Es preveu disposar d’una prova serològica abans de tres mesos, que en menys de 15 minuts permetrà diferenciar entre els pacients que tinguin el virus i els qui ja hagin passat la malaltia

La investigadora Míriam Jauset treballant amb el prototip de dispositiu.

Al grup de recerca Interfibio, del Departament d’Enginyeria Química de la URV, treballen des de fa setmanes en un dispositiu per a la detecció ràpida de la COVID-19. El projecte, liderat per Ciara O’Sullivan, preveu haver desenvolupat abans de tres mesos una prova serològica econòmica, ràpida i fàcil d’utilitzar per a la detecció de la malaltia, que a més pugui diferenciar entre aquells pacients que tinguin el virus i els que ja l’hagin passat.

Aquesta prova consistirà en un dispositiu de flux lateral únic que només requereix una gota de sang obtinguda a través d’una punció del dit (com una prova de sucre per a persones diabètiques) i que donarà el resultat en menys de 15 minuts.

El nou dispositiu, en el que treballa el grup investigador format per Ciara O’Sullivan, Míriam Jauset, Vasoula Skouridou i Ivan Magriñà detectarà els anticosos IgA, IgM i IgG produïts pel sistema immunitari de la persona infectada per combatre la infecció. Els anticossos IgA i IgM són els primers que es produeixen poc després de la infecció, mentre que els IgG apareixen a continuació i estan relacionats amb la immunitat a llarg termini i la memòria immunològica. La presencia d’aquests anticossos a la sang d’un pacient pot proporcionar informació sobre infeccions actuals i passades i la seva detecció pot complementar de manera eficient els esforços de contenció i determinar el veritable abast de la infecció tenint en compte també la gran quantitat de pacients asimptomàtics amb COVID-19. A més, l’assaig en el què s’està treballant elimina la possibilitat de falsos negatius.

El dispositiu és més ràpid, econòmic i fàcil d’utilitzar que els que es fan servir fins ara.

Fins ara, el mètode més utilitzat per diagnosticar infeccions per SARS-CoV-2 és el de detecció per RT-PCR de transcriptasa inversa en temps real utilitzant cebadors específics del virus. Però aquestes proves moleculars de RT-PCR tenen algunes limitacions, com el llarg temps de resposta de l’assaig, el seu elevat cost i que i requereixen de la capacitació del personal que les ha de realitzar.

Per contra, el dispositiu que està desenvolupant el grup investigador de la URV garantirà un temps d’assaig inferior a 15 minuts, un cost de materials d’aproximadament un euro i serà fàcil i ràpid d’utilitzar per qualsevol persona, ja que no precisa de material addicional o infraestructura de laboratori.

Un cop s’hagi desenvolupat el prototip es procedirà a la seva validació en diversos hospitals ubicats en diferents comunitats autònomes, entre els quals hi ha l’Hospital Joan XXIII de Tarragona i l’Hospital Verge de la Cinta de Tortosa; l’Institut d’Investigació Sanitària Galicia Sur Hospital Álvaro Cunqueiro, l’Hospital Clínic Universistari de València i l’Institut d’Investigació Sanitària OSI Donostialea. Un cop passat el període de validació començarà la seva producció a escala industrial.

El desenvolupament d’aquest dispositiu de diagnòstic rep finanançament de l’Institut de Salut Carlos III mitjançant el Fons COVID-19 per impulsar projectes que millorin a curt termini el coneixement del virus i gestió de la malaltia.