30/04/2015

La Generalitat i la URV col·laboren per millorar la qualitat del tast d’olis identificant els processos psicològics implicats

Com influeix l’estat anímic i psíquic dels tastadors d’oli en el seu judici? Això és el que volen esbrinar els investigadors del grup de recerca Metodolo del Departament de Psicologia de la URV, mitjançant un projecte d’anàlisi de les variables psicològiques implicades en el tast d’oli d’oliva. L’objectiu és assolir un procés de tast d’olis de més qualitat, identificant punts de millora i desenvolupant-los a la pràctica. El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural de la Generalitat ha signat un acord amb la Fundació URV per tal de desenvolupar aquest projecte

Instantània d'un tast d'olis realitzat a la Universitat d'Estiu de la URV l'any 2012.

Els compostos de l’oli són tan nombrosos i les seves interaccions, tan complexes que no és possible predir de manera absoluta la qualitat d’un oli només per la seva anàlisis química. Per això, la disciplina científica que s’utilitza per avaluar-ne les característiques que són perceptibles pels sentits és el tast o l’anàlisi sensorial. Però les anàlisis sensorials són realitzades per persones i les seves apreciacions poden ser subjectives. Per això, els investigadors Jordi Tous-Pallarès i Camila Merma-Linares -del grup de recerca Metodolo del Departament de Psicologia de la Universitat Rovira i Virgili (URV) de Tarragona- i la investigadora Anna Pazdyka -de la Uniwersytet Kazimierza Wielkiego de Polònia- volen saber quins factors psicològics interfereixen en el diagnòstic de l’estat de l’oli.

Per aconseguir-ho, han posat en marxa el projecte Anàlisi de les variables psicològiques implicades en el tast d’oli d’oliva, l’objectiu del qual és millorar el procés de tast d’olis i, en conseqüència, augmentar la qualitat del producte final. El Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural (DAAM) de la Generalitat de Catalunya i la Fundació URV han arribat a un acord de col·laboració per a l’impuls d’aquest projecte. Fonts del DAAM han explicat que aquest s’emmarca en les seves línies de treball, que inclouen “donar servei i suport al sector productiu agroalimentari català i millorar-ne la comercialització”.

Variables psicològiques i psicosocials

Les sessions es duran a terme a les instal·lacions del Panell de Tast Oficial d’Olis Verges d’Oliva de Catalunya, adscrit al DAAM, mitjançant enquestes i tests per avaluar els trets psicològics i psicosocials dels tastadors que en formen part i les seves variacions en un període de tres mesos. En el grup de variables psicològiques s’inclouen les diferències individuals de personalitat. Dins de les variables psicosocials s’avalua el context i el grup, i també la percepció d’integració en l’equip, l’experiència en la tasca i l’organització del treball del tastador. El treball s’iniciarà al maig i s’espera que els primers resultats, que es faran públics tant per la URV com pel DAAM, es coneguin abans de finals d’any.

“Esperem identificar les variables psicològiques i psicosocials comuns dels integrants dels panells de tast”, explica l’investigador Jordi Tous-Pallarès. “Pensem que les variables psicosocials dependran molt de l’experiència i de la percepció d’integració en l’equip. Si fos així, indicarien que un bon clima de treball entre els companys del panell resulta clau en el bon judici”. Per avaluar els tastadors, els investigadors utilitzaran tres eines desenvolupades pel mateix grup de recerca Metodolo.

El panell de tast és un instrument objectiu de control format per un grup de tastadors prèviament seleccionats i entrenats d’acord amb tècniques sensorials preestablertes. Serveix per substituir un judici individual pel criteri mitjà d’un grup, donant al resultat una base àmplia. El tastador és la persona amb els coneixements, entrenament i experiència necessaris per avaluar un producte alimentari des del punt de vista sensorial. Ha de seguir una disciplina en la tècnica de tast, ser objectiu i imparcial en el seu judici i formar-se contínuament.