19/10/2017

La URV participa en un projecte europeu per a la detecció de l’osteoporosi en fase inicial

PoCosteo és la proposta que desenvoluparà i validarà un dispositiu per identificar persones amb alt risc d’oesteoporosi i fractura osteoporòtica

Com a conseqüència de l'envelliment de la societat, l'osteoporosi i les seves complicacions cada vegada són més freqüents. Foto: German Tenorio

Set socis europeus, coordinats per la Universitat de Gant, participaran en aquest projecte europeu a través del qual desenvoluparan i validaran un dispositiu de diagnòstic ràpid, al punt d’assistència, per identificar persones amb alt risc d’osteoporosi i fractura osteoporòtica. L’objectiu general del projecte és el desenvolupament, la validació clínica i la preparació per a la comercialització d’una eina d’atenció puntual per a la prevenció, detecció i tractament de les malalties òssies.

Com a conseqüència de l’envelliment de la societat, l’osteoporosi (os porós) i les seves complicacions cada vegada són més freqüents, fent que la malaltia òssia sigui una prioritat sanitària en moltes parts del món. Aquest mateix divendres, 20 d’octubre, i per conscienciar de la importància d’aquesta malaltia es commemora el dia mundial de l’osteoporosi. En general, l’osteoporosi es manifesta de manera dràstica, és a dir, a través de la fractura de l’os osteoporòtic en la persona afectada. Això provoca una greu càrrega per al pacient i un elevat cost sanitari per a la societat. Actualment, l’osteoporosi és comunament coneguda com una malaltia “assassina silenciosa”. Fins a un 20% dels pacients moren el primer any després d’una fractura de maluc, principalment a causa de condicions mèdiques preexistents. Menys de la meitat dels que sobreviuen a la fractura de maluc recuperar el seu nivell de funció anterior. La detecció primerenca d’individus amb risc d’osteoporosi i l’inici d’un tractament adequat abans de les fractures i les complicacions produiria una millora dràstica a la situació actual. Fins ara es prenen poca o cap mesura per a la prevenció o la detecció precoç de l’osteoporosi, ja que no hi ha eines simples, suficientment precises o sensibles per a la detecció precoç.

El sistema PoCOsteo utilitzarà la detecció electroquímica i uneix les tecnologies  proteòmica, genòmica i microfluídica.  El test que es pugui fer al mateix centre d’atenció  proporcionarà els resultats en temps real durant la consulta i pot ser realitzada per tècnics no qualificats, fins i tot en zones rurals on l’accés als equipaments és limitat. El disseny limitarà la quantitat de reactius costosos i mostres de sang necessàries per a les proves, de manera que no només redueix el cost de cada prova, que és de gran importància sinó que també es redueix el dolor i la incomoditat del pacient.

El projecte tindrà el suport i l’assessorament de  l’IOF, la Fundació Internacional d’Osteoporosi, que és la principal aliança mundial de societats de pacients, organitzacions d’investigació, professionals sanitaris i empreses internacionals que treballen per promoure la salut muscular i òssia.

Durant els propers quatre anys, PoCOsteo el duran a terme  socis industrials, acadèmics i clínics que aportaran la seva experiència al projecte. Coordinats per la Universitat de Gant hi participaran set socis europeus més entre els quals hi ha la  Universitat Rovira i Virgili, a través del grup de recerca Inerfibio liderat per la investigadora Ciara O’Sullivan.

El projecte compta amb el suport del Programa Marc Horitzó 2020 de la Unió Europea per al lideratge industrial en nanotecnologies, materials avançats, biotecnologia i fabricació i processament avançats.